Presentatrice Bridget Maasland was niet blij toen ze afgelopen maand naar haar matzwarte Mini Cooper liep en hij weg was. Gestolen, op klaarlichte dag.
In de uitzending van RTL Boulevard deed ze die avond beteuterd een oproep: ‘Alles zit erop wat erop kan, dus je herkent ‘m gelijk.’
Een week later liet de Belgische politie weten de auto te hebben gevonden. De wagen stond al op de boot. Op het punt om verscheept te worden naar West-Afrika.
Het geval van Maasland staat niet op zich, schrijft De Telegraaf dinsdag. In Nederland is een West-Afrikaanse bende actief die het gemunt heeft op Range Rovers, Aston Martins en BMW’s. De luxe wagens worden na een ‘afkoelperiode’ via de haven van Antwerpen naar Ghana, Senegal, Nigeria en andere West-Afrikaanse landen verscheept.
Big Elon is watching you
Toch hoor je zelden dit soort verhalen over Tesla’s, en daar is een reden voor: the internet of things. Iedere Tesla is voorzien van een gps-trackingsysteem dat altijd aanstaat en contact houdt met het bedrijf. Zonder sleutel of myTesla-app is het lastig om in een Tesla te breken.
Dat maakt de auto's niet geschikt voor iedereen die zijn privacy bovengemiddeld belangrijk vindt, maar wel voor iedereen die bang is dat zijn auto wordt gestolen.
Heeft een dief met moeite toch de auto weten te bemachtigen, dan kan hij er alsnog weinig mee. Zodra de auto een signaal kan verzenden, meldt hij zich bij Tesla en ben je als dief of heler betrapt. Deze functie moet je er dus zo spoedig mogelijk uit zien te slopen.
Maar zonder connectivity is de auto minder aantrekkelijk: je hebt als heler geen upgrades, internet, navigatie, onderhoud, toegang tot superchargers en andere Tesla-ondersteuning. En juist voor die dingen willen mensen vaak een Tesla.
Bij de aanmelding van het antidiefstalsysteem bij NHTSA (Amerikaanse Dienst voor verkeersveiligheid) in 2012 werd de volgende (ietwat rooskleurige) paragraaf door Tesla opgenomen:
"Tesla compared the BMW 5 series and the Mercedes-Benz E-Class to its Model S vehicle line. ... Using an average of 3 MYs data (2007-2009), the agency theft rate data show that the average theft rate for the BMW 5 series is 0.6564 and 0.7075 for the Mercedes-Benz E-Class, well below the median theft rate of 3.5826. Tesla also stated that its 2008-2011 roadsters are already equipped with an antitheft device as standard equipment. Agency theft rate data for the roadster vehicles using an average of the most current theft rate data available is 0.0000."
De auto in zijn geheel verkopen, zoals het geval bij Maasland, is voor bendes dan ook vaak niet interessant. BMW's, Audi's, Mini's, Range Rovers en Aston Martins leveren een dief minder risico op en veel meer rendement.
Tesla-onderdelen verkopen
Helaas kun je je niet onschendbaar wanen als Tesla-eigenaar. Er zijn altijd dieven die slimmer zijn dan de rest, aan een Tesla is namelijk alsnog grof geld te verdienen.
De onderdelen van de elektrische auto zijn peperduur. Rijd je schade, dan moet je diep in de buidel tasten bij een Tesla-garage. Onderdelen 'die van de vrachtwagen zijn gevallen' doen het dus goed op de zwarte markt.
Onlangs plukte de Duitse politie nog een vrachtwagen van de weg met daarin een uit Nederland afkomstige, gedemonteerde Tesla Model S. In de wagen op Litouws kenteken vond de Bundespolizei onder andere een volledig batterypack.