ANALYSE – De Nederlandse navigatiespecialist TomTom is omarmd, bejubeld en daarna uitgespuugd. Maar plots trekt de bouwer van navigatiesystemen weer de aandacht van beleggers. Het bedrijf zou in de belangstelling staan van een consortium van drie grote Duitse autoreuzen: Audi, BMW en Daimler, het moederbedrijf van Mercedes.
Dik 4 procent hoger stond het aandeel TomTom maandagmiddag. De drie grote Duitse bouwers van luxeauto’s zouden in gesprek zijn met TomTom over een eventuele overname. Maar vanwaar deze plotselinge interesse?
De drie Duitse rivalen hebben onlangs hun onenigheid opzij gezet en gezamelijk hun zinnen gezet op Nokia HERE, de navigatietak van het Finse Nokia. Maar ze zijn niet de enige jagers. Ook taxidienst Uber wordt genoemd als een potentiële kandidaat om HERE over te nemen, net als Microsoft – het bedrijf dat in 2013 de telefoondivisie van Nokia kocht, maar de navigatietak toen de duur vond.
Er dreigt een biedingsstrijd te ontstaan en daarmee neemt het risico toe dat de autobedrijven naast de hoofdprijs grijpen. Uber zou, zo meldde de Suddeutschen Zeitung vrijdagavond, al 2,7 miljard euro geboden hebben.
TomTom, dat door de overname van het eveneens Nederlandse TeleAtlas in 2007 eveneens over kaarten beschikt, is dan voor de autobedrijven een voor de hand liggend alternatief. Let wel, Tomtom is tweede keus, omdat de drie bedrijven nu al gebruik maken van technologie en kaarten van HERE.
Navigatie: smartphone voldoende?
Maar waarom willen autobedrijven zo graag die navigatiesoftware en digitale kaarten hebben? Ze kunnen toch navigatiesystemen bij derden inkopen? TomTom maakt niet alleen losse navigatiekastjes, maar levert inbouwsystemen voor Renault, Fiat en Toyota.
En zijn ingebouwde navigatiesystemen eigenlijk niet een beetje uit de tijd? Vrijwel elke Smartphone is tegenwoordig uitgerust met navigatie. Google Maps en Apple Maps zijn prima in staat om de automobilist van A naar B te brengen en worden bovendien vaker geüpdatet dan ingebouwde navigatiesysteem.
Sommige autofabrikanten nemen niet eens meer de moeite om navigatie als optie te leveren. Ze verkopen alleen nog maar een touchscreen dat één op één het scherm van je telefoon weergeeft. En waarom ook niet? Dan heb je niet alleen je navigatie, maar ook nog eens je muziek via Spotify of iTunes bij de hand.
Meer dan alleen de weg wijzen
De auto's waar de inbouwnavigatie wordt vervangen door een schermpje, zijn voornamelijk stadsautootjes, zoals de nieuwe Opel Kar of de Renault Twingo. Bij de grotere en luxere auto's die gebouwd worden door BMW, Audi en Diamler speelt iets anders.
Het is de grote drie Duitse autobouwers niet om navigatie te doen, of althans, niet alleen om de functie waarmee TomTom beroemd is geworden. Het gaat om veel meer dan dat.
Alle drie de merken zijn druk bezig met het ontwikkelen van zelfrijdende auto's. Gedeeltelijk zelfrijdende auto's kunnen niet zonder goede, zeer gedetailleerde en actuele kaarten.
De auto zelf moet namelijk precies weten waar hij zich bevindt, wil hij alert kunnen reageren op ontwikkelingen in het verkeer. Denk aan het automatisch afremmen voor een file, het kiezen van de snelste route of het zelf zoeken van een vrije parkeerplaats.
Wat vroeger een los navigatiesysteem was, wordt steeds meer een integraal onderdeel van de auto. De informatie en de snelheid en accuraatheid waarmee ze verwerkt moet worden, is straks té belangrijk om aan een telefoon over te laten.
Door gezamenlijk een navigatiebedrijf te kopen, willen Audi, BMW en Mercedes voorkomen dat ze straks voor technologie moeten bedelen bij Google, Apple of misschien wel bij Uber of Microsoft. Ze willen zich verzekeren van de toegang tot technologie en data die essentieel wordt voor de toekomst van de auto. Als dat ze dat doel niet kunnen bereiken door Nokia's navigatietak in te lijven, dan maar TomTom.