Afgelopen week heeft Apple eindelijk zijn grote plan onthuld om je televisie te veroveren: een nieuwe Apple TV-app die al je series en films op één plek samenbrengt en jouw voorkeur volgt.
En dat is een goed idee. Apple denkt dat apps de toekomst van de televisie zijn en dat je uiteindelijk aparte abonnementen hebt op diensten als Netflix, HBO, Showtime, Hulu enzovoort (en misschien heb je dat al).
In die nieuwe wereld is het heel vervelend om je rot te navigeren door verschillende interfaces en menu’s. Dus gaat Apple dat voor je doen met een nieuwe app die ‘TV’ heet. De app werkt niet alleen op de Apple TV, maar ook op de iPhone en iPad.
Met de TV-app van Apple heb je één plek waar je nieuwe programma’s kan vinden en kijken. Afleveringen of hele seizoenen van je favoriete serie kopen kan ook, via iTunes. “De enige plek om toegang te krijgen tot je hele televisie”, zei topman Tim Cook vorige week.
Met deze app worden de contouren van de ambities van Apple op televisiegebied duidelijk: een universeel zoek-, browse- en aanbevelingsplatform dat je zo snel als mogelijk de juiste content kan leveren.
Sorry, Apple
Maar er is een groot probleem met de visie van Apple: Netflix en Amazon zijn niet aan boord. Geen van beide bedrijven wil tot nu toe onderdeel zijn van de nieuwe TV-app van Apple.
Vooral Netflix zou een fikse tegenvaller zijn. Het bedrijf zei tegen Business Insider de mogelijkheid nog te onderzoeken.
Waarom is Netflix zo voorzichtig? Analist Ben Thompson legt het als volgt uit:
"De wens van Apple om 'de enige plek voor toegang tot je hele televisie te zijn' houdt ook in dat Netflix zou degraderen tot een hele gewone aanbieder van content, naast zijn rivaal HBO en vele wanhopiger kanalen die helemaal geen relatie hebben met hun klanten. Netflix heeft het juist zo ver geschopt, dankzij de strategie van het bedrijf om een goede relatie met de klanten te hebben en daardoor een superieure klantbeleving te bieden."
De directe relatie van Netflix met zijn klanten is waardevol en dat wil het bedrijf niet opgeven. En het probleem voor Apple is dat de TV-app zonder Netflix niet aantrekkelijk is (en zonder Amazon nog minder). In het huidige Amerikaanse tv-landschap kan je geen "volledige tv-ervaring" bieden (zoals Cook zei dat Apple wil) zonder deze twee streamingzwaargewichten.
In deze positie vindt Apple zich normaal gesproken niet terug. Thompson wijst op de dominantie van Apple in de muziekindustrie, die niet te vergelijken is met de tv-markt.
"Het lijkt erop dat de bestuurders van Apple zijn blijven hangen in het iPod/iTunes-tijdperk, waarin ze 70 procent van alle muziekspelers verkochten en daardoor macht hadden over de muzieklabels", schrijft hij. Maar de Apple TV is gewoon één van de vele streamingapparaten en Netflix kan daar met zijn eigen app nu al content op zetten. Het is jammer voor Apple, maar "hardware verkopen geeft geen echte macht", aldus Thompson.
Daarom denkt Thompson dat Apple Netflix zou moeten kopen. "Als Apple zijn gebruikelijke controle wil hebben over de eindgebruikers moet het zich inkopen en dat betekent het kopen van Netflix", schrijft hij. Analisten van Bernstein stelden eerder deze maand ook al dat Apple Netflix zou kunnen gebruiken om een geduchte concurrent te worden van de Prime Bundle van Amazon. Zo kan Apple's verdienmodel veranderen in een model dat gebaseerd is op abonnementen.
Maar wat de reden om te kopen ook zal zijn, Apple zal een gigantisch bedrag moeten neerleggen. Netflix is meer dan 53 miljard dollar waard op de beurs. En het zou zomaar kunnen dat Netflix helemaal niet wil verkopen.
Maar de huidige strategie van Apple is niet sterk genoeg om de televisie te veroveren zonder Netflix en Amazon. Er is iets anders nodig.
Lees het hele pleidooi van Thompson over waarom Apple Netflix moet kopen hier (Engels).