Veel Amerikaanse baby’s die geboren zijn in het ziekenhuis, worden gewikkeld in dezelfde doek van het merk Kuddle-Up. Daardoor verschijnen er zo vaak foto’s op sociale media van baby’s in een witte omslagdoek met felgekleurde streep.
Jaarlijks worden er wereldwijd 1,5 miljoen Kuddle-Ups verkocht, schrijft de Amerikaanse nieuwssite Quartz. Wat is het geheim van de doeken?
De Kuddle-Up wordt gemaakt door het bedrijf Medline uit de Amerikaanse staat Illinois. Oprichter A.L. Mills begon in 1910 met het maken van schorten voor de vleesindustrie. Later stapte hij over op de productie van schorten voor artsen en verplegend personeel.
Hij was de eerste producent die de reflecterende kleur wit, die vrijwel alle operatie schorten vaak hebben, in de ban deed en verving voor een zachtere kleur die nu vrijwel alle fabrikanten gebruiken. Toen er steeds meer kinderen in het ziekenhuis geboren werden, zag hij een nieuwe kans en begon hij met de productie van omslagdoeken.
Vrolijkere ziekenhuisschorten
In de jaren 50 werd 88 procent van de kinderen in het ziekenhuis geboren. Tien jaar eerder lag dat aantal nog maar op 56 procent. Mills zag dat bijna alle baby’s die in het ziekenhuis geboren werden, in dezelfde saaie beige doek gewikkeld werden. Dat moet anders kunnen, dacht de man die eerder jaren de trend inzette om de schorten van het ziekenhuispersoneel wat minder stemmig te maken.
Hij vroeg aan de vrouwen die voor hem werkten of zij een idee hadden hoe de doeken een beetje opgevrolijkt konden worden. Er kwamen veel ideeën maar de absolute winnaar was een witte doek met blauwe en roze strepen. Het grootste voordeel: door de kleuren is de doek zowel geschikt voor jongens als voor meisjes. En hij doet niet al te kinderachtig aan, zoals de doeken met Disney-prints.
Veel pasgeboren baby's binnen uur op internet
Het inwikkelen van baby's de Kuddle-Up-doek is in de loop der jaren uitgegroeid tot een vast ritueel. Voordat er internet was, leek het alsof iedereen een unieke ziekenhuisfoto had. Maar dat is nu wel anders.
Liefst 66 procent van de ouders die tot de generatie X behoren, geboren in de jaren 60 en 70, zet binnen een uur na de geboorte een foto van hun pasgeboren kind online. Op Facebook worden dagelijks 350 miljoen foto's geplaatst.
Omslagdoeken mogen officieel niet meegenomen worden naar huis, maar veel ouders doen dat wel. De omslagdoek is dus verre van uniek en daardoor zien veel eerste kiekjes van pasgeboren baby's er hetzelfde uit.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl