De bazen van supermarktketen Dirk van den Broek zijn niet weg van online boodschappen doen. Lastig om winstgevend te krijgen en daarom niet interessant.
“Nee zeggen is ook een kunst”, zei John Kruijssen van de overkoepelende organisatie Detailresult Groep afgelopen week tegen Het Financieele Dagblad.
Maar Dirk moet wel op z’n tellen passen. Net als Vomar en…Albert Heijn. Dat suggereert althans een maandag gepubliceerd rapport van databureau Veneficus over online boodschappen doen in Nederland.
De analisten van Veneficus maakten een schatting van het potentieel van online boodschappen doen in diverse gemeenten in de Randstad. Daarbij is gekeken naar zaken zoals de leeftijdsopbouw van de bevolking, het inkomen, de werkgelegenheid en de huidige dekking van supermarkten.
Groeikansen voor online boodschappen
Onderstaande kaart geeft een indruk van de gebieden waar er relatief veel en weinig groeipotentieel is voor online boodschappen doen en bezorgen in de Randstad.
De analisten van Veneficus stellen dat in gemeenten waar nog véél groei van online mogelijk is, de bedreiging van online supermarkten zoals Picnic ook groter is.
De groene kleuren op de kaart geven gebieden aan waar het online potentieel relatief klein is, en de bedreiging van bestaande supermarkten dus ook (groen = gunstig voor bestaande supermarkten). Hoe roder het gebied, des te groter de bedreiging voor bestaande supermarkten.
(klik voor uitvergroting)
Dreiging voor Albert Heijn groter dan voor Jumbo
De analisten van Veneficus hebben ook gekeken welke bestaande supermarkten naar verwachting het meeste last kunnen krijgen van online concurrenten zoals Picnic in de Randstad.
In de onderstaande grafiek is dit uitgedrukt via het potentiële omzetverlies op de korte termijn, in procentpunten.
(klik voor uitvergroting)
Te zien is dat Dirk van den Broek, Vomar en Albert Heijn het meest kwetsbaar zijn, met potentiële omzetverliezen van ongeveer 0,9 procentpunt, terwijl Jumbo relatief het minst kwetsbaar is.
Vanwaar dit verschil tussen de twee grote rivalen Albert Heijn en Jumbo? De analisten van Veneficus wijzen erop dat dit vooral te maken heeft met het feit dat Albert Heijn sterker vertegenwoordigd is in Randstad-gemeenten waar het groeipotentieel van online boodschappen nog groot is.
Gemeentes waar het huidige online marktaandeel laag is, en tegelijk nog flinke online groei mogelijk is, zijn volgens Veneficus onder meer Den Helder, Nieuwegein, Uitgeest en Dordrecht.