Na dertien overwinningen in de laatste zeventien edities vindt Audi het genoeg: de Duitse autofabrikant neemt volgend jaar niet langer deel aan de 24 uur van Le Mans, de beroemde autorace waarbij het de bedoeling is om in een dag zoveel mogelijk ronden te rijden.
Audi trekt zich terug uit het WK langeafstandsracen en legt zich volgend jaar toe op de Formule E, een tegenhanger van de Formule 1 met elektrische raceauto’s.
De beslissing kan bijna niet los gezien worden van het fraudeschandaal waarin Audi’s moederbedrijf Volkswagen verstrikt is geraakt. De grootste automaker ter wereld heeft gesjoemeld met de emissiewaarden van zijn dieselauto’s. En dat was juist het sterke punt van de racewagen van Audi.
Het bedrijf uit Ingolstadt was in 2006 namelijk de eerste autofabrikant in de geschiedenis van de legendarische 24-uursrace die met een dieselmotor de overwinning behaalde. Daarna finishte Audi nog zeven keer als eerste met een dieselauto. De afgelopen twee jaar moest het de overwinning laten aan de hybride bolide van Porsche.
Audi-eigenaar Volkswagen wil groeien op de markt voor elektrische personenauto’s. Deelname aan de Formule E past beter bij die ambitie dan rondjes rijden op Le Mans. Bovendien kan het bedrijf zo zijn technische kennis van elektrische auto’s vergroten.
"De race naar de toekomst gaan wij elektrisch afleggen", aldus Audi-topman Rupert Stadler in een persverklaring. "Nu onze personenauto's steeds meer elektrisch worden, moeten de racewagens van Audi dat helemaal zijn."
De Formule E is wel iets goedkoper dan langeafstandsracen. Een bron binnen Audi meldt aan persbureau Reuters dat de stap het bedrijf een besparing van 100 miljoen euro oplevert.