Een kleine groep werknemers, waarvan er een aantal de laan uit gestuurd zijn, was verantwoordelijk voor het sjoemelen met de uitstoot. Dat concludeert de VW-top. Het interne onderzoek loopt nog wel een jaar door.
Er zijn 450 interne en externe experts bij het onderzoek betrokken. Dat heeft president-commissaris Hans Dieter Pötsch van Volkswagen donderdag gezegd op een persconferentie op het hoofdkantoor in Wolfsburg.
De onderzoekers verwerken een ,,gigantische” hoeveelheid gegevens, aldus Pötsch. Daarbij wordt volledig samengewerkt met de autoriteiten.
Volgens Pötsch is slechts een relatief kleine groep werknemers betrokken geweest bij de fraude. Degenen die verantwoordelijk zijn zullen worden gevonden en aangeklaagd, verzekerde hij. ,,We zullen niet rusten totdat de schuldigen zijn gevonden. Er wordt niks onder het tapijt geveegd.” Negen managers zijn inmiddels geschorst in verband met de zaak.
Het Duitse autoconcern neemt maatregelen om ervoor te zorgen dat de fraude nooit meer kan gebeuren. Volgens de voorzitter van de raad van toezicht van Volkswagen worden IT-systemen geïnstalleerd die de interne procedures strenger moeten maken. Het schandaal werd veroorzaakt door een reeks fouten, aldus Pötsch, die diepe spijt betuigde over de kwestie.
De belangrijkste prioriteit en uitdaging van het Duitse autoconcern is nu het terugwinnen van vertrouwen, stelde Pötsch. Sinds het schandaal in september aan het licht kwam is Volkswagen door ,,een ongekende periode'' van turbulentie gegaan, stelde de bestuurder. Hij denkt dat het verdedigen van het marktaandeel van het grootste autoconcern van Europa ,,niet makkelijk'' zal zijn in de nasleep van de dieselfraude waarbij wereldwijd 11 miljoen auto's zijn betrokken.
Bestuursvoorzitter Matthias Müller zei donderdag dat Volkswagen het schandaal ziet als een katalysator voor verandering, die het bedrijf nodig heeft. ,,We zullen niet toestaan dat deze crisis ons verlamt.''
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl