VVD-Europarlementariër Hans van Baalen legt zijn nevenfuncties voor de auto-industrie neer. Hij wil vrij kunnen meedoen aan de debatten over de Volkswagen-affaire in het Europees Parlement, geeft hij woensdag als reden aan voor zijn besluit.
Van Baalen stapt per direct uit de Raad van commissarissen van Mercedes Benz Nederland. Ook trekt hij zich terug uit de adviesraad van de RAI-vereniging. Hij benadrukt dat hij zich in geen van beide functies bezig heeft gehouden met lobby-activiteiten.
De liberaal, die de VVD-delegatie in het Europees Parlement leidt, zegt geen discussie te willen over zijn onafhankelijkheid. Het EU-parlement wordt mogelijk betrokken bij maatregelen naar aanleiding van de softwaremanipulatie door het Volkswagen-concern. De omvang van die affaire laat zich niet voorspellen, geeft Van Baalen als extra reden aan.
Kritiek van SP
Onderzoeksjournalist Ton F. van Dijk onthulde woensdag dat Van Baalen jaarlijks 12.000 euro ontvangt voor beide nevenfuncties, die de europarlementariër conform de regels had opgegeven.
De SP in het EU-parlement had eerder op de dag kritiek op de bijbaan van Van Baalen bij Mercedes. Europarlementariër Dennis de Jong stelde voor betaalde bijbanen voor EU-parlementariërs zo snel mogelijk te verbieden. “Er moet een einde komen aan het handjeklap tussen bijvoorbeeld de automobielindustrie en Europarlementariërs.”
Minder regels voor auto-industrie
De bijbaantjes zijn opmerkelijk, omdat de VVD-europarlementariër vorig jaar in de Volkskrant nog pleitte voor minder regelgeving voor de auto-industrie. "Door onnodige regelgeving wordt de handel beperkt en dat kost banen", stelde Van Baalen.
Ook riep hij de Nederlandse regering op om zich "vierkant achter de TTIP-onderhandelingen" te scharen en "taboeloos" te onderhandelen. TTIP is het vrijhandelsverdrag met de VS waar de Europese Unie op dit moment over onderhandelt. Het verdrag maakt het onder meer makkelijker voor Europese automakers om in de VS zaken te doen, omdat er uniforme regels komen voor bijvoorbeeld koplampen en knipperlichten.
Volgens Van Baalen is er geen sprake van belangenverstrengeling, aangezien hij geen woordvoerder auto-industrie is. Hij doet zijn uitspraken als politicus, niet als lobbyist voor de auto-industrie.
Bron: Z24/ANP
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl