Als het aan regeringspartijen VVD en PvdA ligt, gaat de uitbreiding van de luchthaven Lelystad gewoon door.
Regeringspartijen PvdA en VVD willen geen uitstel van de uitbreiding van de luchthaven van Lelystad.
Dat bleek donderdag tijdens een debat in de Tweede Kamer. Van het kabinet mag Lelystad Airport in 2018 gefaseerd gaan uitbreiden.
Lelystad: uitwijkpunt vakantiecharters
,,Laten we de boel in gang zetten”, verklaarde Attje Kuiken van de PvdA. Uitstel brengt de ontwikkeling van Lelystad Airport in gevaar, zei Ton Elias (VVD).
Kuiken vindt het wel belangrijk dat Lelystad niet een markt wordt voor nieuwe vliegmaatschappijen, maar dat volgens plan vakantiecharters van Schiphol naar Lelystad overstappen.
Schiphol gaat zich richten op de intercontinentale vluchten en overstappers. Vakantiebestemmingen in Europa moeten vanaf Lelystad worden bediend.
Transavia zou er als eerste heen gaan, maar vakantievliegers zoals ArkeFly en Corendon voelen er vooralsnog weinig voor om van Schiphol te verhuizen naar de Flevopolder, omdat daarvandaan geen nachtvluchten zijn toegestaan en er te weinig voorzieningen zijn.
Mansfeld: uitbreiding gaat door
De groei in de luchtvaart zal de komende jaren doorzetten en we moeten ons hier niet door laten "verrassen'', zei staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu donderdag in de Tweede Kamer. De uitbreiding van Lelystad Airport in 2018 gaat wat de staatssecretaris betreft gewoon door.
,,Met uitstel maken we ons het wel heel moeilijk om onze ambities voor Schiphol te bereiken'', meent de bewindsvrouw. Maar ,,het zal wel hard werken worden om 2018 te halen''.
Veel oppositiepartijen willen de expansie vertragen. ,,Stel het een aantal jaren uit'', luidde de oproep van Eric Smaling van de SP. De oppositie heeft onder meer twijfels over de toekomstige groei van de luchtvaart en het aantal arbeidsplaatsen dat wordt geschapen met de uitbreiding van de luchthaven van Lelystad.
Verzet tegen uitbreiding Lelystad
Deze week pleitte KLM-topman Camiel Eurlings ook voor uitstel. "Een overloop van Schiphol is nog jarenlang onnodig, omdat de groeicijfers naar beneden zijn bijgesteld en vliegtuigen groter en stiller zijn geworden", zei hij tegenover De Telegraaf.
Een paar jaar geleden is vastgesteld dat Schiphol zou mogen groeien naar 510.000 vliegbewegingen. Zover zou het in 2020 zijn was de verwachting, maar de luchtvaart groeit minder hard dan voorspeld.
'Te korte landingsbaaan'
Luchtvaartmaatschappijen ArkeFly en Corendon staan niet te trappelen hun activiteiten naar Lelystad te verplaatsen, zo bleek woensdag tijdens een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer. De organisaties vinden Lelystad ongeschikt voor chartervluchten, vooral door het verbod op nachtvluchten en de te korte landingsbaan.
Transavia, dat door moedermaatschappij KLM werd vertegenwoordigd, staat positiever tegenover een gedeeltelijke verhuizing naar Lelystad, maar niet voor 2020. Eerder waren partijen 2018 overeengekomen.
Oeps! We konden je formulier niet vinden.
Lees ook
Ryanair: liever niet naar Lelystad
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl