De Verenigde Staten bestraffen de Europese Unie met importheffingen van 10 procent op vliegtuigen en tarieven van 25 procent voor andere goederen, waaronder kaas. Dat blijkt uit een definitieve lijst die de Amerikaanse overheid heeft gepubliceerd. De nieuwe tarieven treden op 18 oktober in werking.
Ook Schotse en Ierse whisky’s, Franse wijn, olijven, boter, yoghurt en diverse varkensproducten uit verschillende Europese landen vallen onder de heffing van 25 procent. In eerste instantie wilden de VS ook voor producten van leer heffingen opleggen, maar daar is van afgezien. Daarmee blijven luxemerken als Givenchy en Louis Vuitton buiten schot.
Het is nog onduidelijk of de importheffingen die de Verenigde Staten aan de Europese Unie oplegt ook Nederlandse producten treffen, waaronder kaas. Dat zegt minister Sigrid Kaag voor Buitenlandse Handel.
“We zijn nog steeds aan het uitzoeken, samen met het ministerie van Landbouw, of bepaalde vormen van Nederlandse kaas getroffen worden. Het is niet helemaal duidelijk”, aldus de bewindsvrouw. “Het is allemaal heel specifiek.”
Amerikaanse importheffingen op Europese producten
De Amerikanen kregen woensdag groen licht van de Wereldhandelsorgansatie (WTO) om strafheffingen op te leggen op 7,5 miljard dollar aan Europese goederen als vergelding voor illegale Europese subsidies voor vliegtuigbouwer Airbus. Het gaat om de grootste strafheffing die ooit is goedgekeurd door de WTO.
Frankrijk en de EU hebben al laten weten dat ze klaarstaan om sancties op Amerikaanse goederen in te voeren als de VS weigeren om het handelsconflict rondom vliegtuigbouwer Airbus op een aanvaardbare manier op te lossen. Dat zei de Franse minister van Financiën Bruno Le Maire donderdag.
"Als de Amerikanen de uitgestrekte hand van Frankrijk en de EU afslaan, staan we klaar om met sancties te antwoorden", verklaarde hij.
De VS en de EU bestoken elkaar al sinds 2004 met aanklachten wegens vermeende staatssteun aan de luchtvaartindustrie. Washington stelt dat Boeing tientallen miljarden dollars aan omzet is misgelopen door de steun aan zijn Europese concurrent.