- De Amerikaanse overheid geeft voor het eerst groen licht voor de verkoop van kweekvlees.
- Twee startups, Upside Foods en Good Meat, mogen hun producten in de VS vermarkten, meldt persbureau Reuters.
- De VS zijn daarmee het tweede land ter wereld dat groen licht geeft voor de verkoop van kweekvlees. Singapore had de primeur.
- Lees ook: Kweekvlees van Meatable voorlopig nog niet in Europa de markt op: waarom startup eerst mikt op Singapore en de VS
Na Singapore geven nu ook de Verenigde Staten voor het eerst toestemming voor de verkoop van kweekvlees. De Californische startups Upside Foods en Eat Just-dochter Good Meat zeggen van het Amerikaanse ministerie van Landbouw groen licht te hebben gekregen om hun uit cellen gekweekte kip in de VS te verkopen.
Dat meldt persbureau Reuters. Kweekvlees wordt gezien als een bouwsteen bij het oplossen van dierenleed. Voor de productie van kweekvlees zijn dan ook geen dieren nodig. Bedrijven in deze branche halen eenmalig een enkele cel uit een dier, waarmee ze in laboratoria onbeperkt vlees kunnen kweken.
Ook presenteert de sector zich als oplosser van het klimaatprobleem. Volgens de Verenigde Naties is de veehouderij wereldwijd goed voor liefst 14,5 procent van de CO2-emissies, vanwege onder meer uitgestoten methaangassen bij koeien. Toch zijn er twijfels over de vraag of kweekvlees direct al zo duurzaam zal zijn, vanwege het hoge energieverbruik bij het laten groeien van de cellen.
De Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA), die toeziet op de veiligheid van voedsel, concludeerde al eerder dat het kweekvlees van de twee startups veilig is om te eten. Upside Foods kreeg afgelopen november toestemming en Good Foods kreeg in maart groen licht.
Kweekvlees naar Amerikaanse restaurants
Beide bedrijven willen hun producten in de VS allereerst aan restaurants verkopen. Upside Foods zal zijn kweekkip aan een restaurant in San Francisco leveren, genaamd Bar Crenn. Good Meat gaat leveren aan de José Andrés Group, waar verscheidene restaurantformules onder vallen.
De producten van Good Meat zijn sinds januari ook al toegestaan op de Singaporese markt.
Wanneer ze het supermarktschap zullen bestormen, weten de bedrijven nog niet. Uitbreidingsplannen lijken er wel te zijn. Upside Foods werkt aan een tien tot twintig maal grotere kweekvleesfabriek dan zijn huidige Californische faciliteit. Het bedrijf vertelt Reuters de locatie daarvan binnenkort te onthullen.
Wereldwijd werken startups aan de productie van kweekvleesproducten. De procedures voor toelating zijn in Singapore het eenvoudigst, omdat de Aziatische eilandengroep er een speerpunt van heeft gemaakt zijn voedselafhankelijkheid van andere landen af te bouwen. Kweekvleesbedrijven wijken massaal uit naar deze stadsstaat, om voor het eerst de markt op te kunnen. Ook de Nederlandse startups Meatable en Mosa Meat hebben hun zinnen gezet op deze markt.
De procedures in de VS worden door bedrijven in de branche ook als niet erg lang ervaren. Verscheidene kweekvleespartijen hebben uitbreidingsplannen in de VS.
Zo liet Meatable-ondernemer Krijn de Nood woensdag aan Business Insider weten in 2027 ook de Amerikaanse markt op te willen. Al volgend jaar zal het bedrijf zijn product - gekweekt 'varkensvlees' - ter goedkeuring aan de Amerikaanse voedselwarenautoriteit aanbieden.
Mogelijk opent de startup de komende jaren ook een fabriek in de VS. Good Meat-moederbedrijf Eat Just kondigde al afgelopen jaar aan een grote kweekvleesfabriek met tien bioreactoren van 250.000 liter in de VS te openen.
Kweekvlees voorlopig nog niet in Nederland
Kweekvlees is een Nederlandse uitvinding. Het was de in 2015 overleden Nederlandse arts en onderzoeker Willem van Eelen die al in 1999 voor het eerst patent kreeg op de productie van vlees uit stamcellen.
Toch lijkt de introductie van kweekvlees in Nederland en andere Europese landen nog ver weg te zijn. Bedrijven in de branche klagen dat de toelatingsprocedures in de EU stroperig zijn.
Om in Nederland de markt op te mogen, moeten bedrijven hun producten eerst in Europa goedgekeurd krijgen door de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA). Vervolgens moeten de Europese Commissie en individuele EU-lidstaten nog hun fiat geven aan de producten.
Het kost bedrijven met een nieuw voedselproduct op papier zo'n anderhalf jaar om producten door de EFSA goedgekeurd te krijgen. Meatable-ondernemer De Nood sprak woensdag tegen Business Insider echter de verwachting uit dat dit in de praktijk wel drie tot vier jaar zal duren. Hij verwacht zijn producten pas "eind dit decennium" in Europa de markt op te krijgen.
De EFSA liet in maart aan Business Insider weten nog geen enkele aanvraag van kweekvleesbedrijven binnen te hebben. "Ondanks het gepraat over kweekvlees (...) hebben ze ons nog niets gestuurd", zei een woordvoerder.
Kweekvleesbedrijven zelf stellen dat hun vleesproducten niet verschillen van dierlijk vlees en daarom veilig zijn. In Italië zinspeelt de conservatieve regering onder leiding van premier Giorgia Meloni daarentegen op een verbod op kweekvlees. Het land is bang dat de innovatie zorgt voor concurrentie voor de landbouwsector en voedingsmiddelenbranche.