- De VS heeft 5 miljard dollar uitgegeven aan een vloot van nieuwe helikopters die de president moeten vervoeren.
- Maar de VH-92 blijft een risico voor het gazon van het Witte Huis, meldt Bloomberg.
- Door dit slepende probleem kunnen de helikopters niet door president Joe Biden worden gebruikt.
- Lees ook: Biden denkt stemmen te trekken bij Amerikaanse arbeiders door af te geven op China (Engels)
De nieuwe Marine One helikopters van het Amerikaanse leger kampen nog steeds met een probleem. De helikopters zijn bedoeld om de president te vervoeren, maar mogen niet op het gezon van het Witte Huis landen.
De rotors en de uitlaatgassen van de door Sikorsky gefabriceerde VH-92 Patriot verbranden nog steeds het gras als de helikopter landt, een probleem dat in eerste instantie in 2018 werd vastgesteld, meldt persbureau Bloomberg. De helikoptervloot van de VH-92 heeft 5 miljard dollar gekost.
Door dit probleem vervoert de nieuwe VH-92 alleen functionarissen van het Witte Huis of personeel van de Geheime Dienst in plaats van de president zelf. De helikopter mag alleen landen op verharde oppervlakken en die liggen verder van het Witte Huis.
Biden blijft wel de oudere VH-3D Sea King helikopters gebruiken: die mogen opstijgen vanaf de iconische, traditionele landplaats, de ‘South Lawn’.
De vloot voor het transport van de Amerikaanse president en zijn personeel bestaat uit VH-3D en VH-60N helikopters, die de roepnaam "Marine One" hebben als Biden aan boord is. Het Amerikaanse leger wil deze verouderde helikopters vervangen door de nieuwere VH-92 modellen en heeft er al 20 bemachtigd van Lockheed Martin, het moederbedrijf van Sikorsky.
De 'gazonproblemen' die de VH-92 veroorzaakt, werden voor het eerst ontdekt in 2018, maar een oplossing lijkt nog altijd ver weg.
Het Government Accountability Office (GAO) merkte in een rapport in juni 2020 op dat het leger "nog altijd niet kan voldoen aan de eis om te landen op de South Lawn van het Witte Huis zonder schade te veroorzaken".
"Het leger zoekt naar oplossingen", schreef de GAO. "Die bestaan onder andere uit veranderingen in het ontwerp van de helikopter, oppervlaktebehandelingen van het gras en het aanpassen van de operationele procedure om de risico's van de landingszone te minimaliseren."
Begin 2021 stelde het Ministerie van Defensie vast dat "de schade voornamelijk wordt veroorzaakt door uitlaatgassen en het lozen van vloeistoffen van de helikopters op het gras."
In het jaarverslag van 2023 schreef het Pentagon echter dat de VH-92 "operationeel effectief is voor presidentiële vluchten" nadat de "spraakcommunicatie" van de helikopter was verbeterd, zonder het probleem met het gazon te noemen.
Lockheed Martin noch het Witte Huis reageerden op vragen van Business Insider over de voortdurende problemen met de VH-92.
Een woordvoerder van de Lockheed Martin heeft tegen Bloomberg gezegd dat het bedrijf denkt een manier te hebben gevonden om het probleem op te lossen. "We hebben nauw samengewerkt met onze klant en we hebben een oplossing voor de landingszone afgesproken en testen gepland te garanderen dat het toestel aan die specifieke operationele eisen voldoet."