Hoe lang die top drie zo blijft, is de vraag want vrouwen blijken steeds vaker
zuinigere autootjes te kopen. In de eerste zeven maanden van dit jaar
schaften zij de Toyota Aygo verreweg het meest aan, gevolgd door de Peugeot
107 en de Citroën C1.

Zuinig
In 2008 stonden in de top tien van meest gekochte auto’s door vrouwen nog vijf
auto’s uit het A-segment en vijf uit het iets grotere en minder zuinige
B-segment. Nu staan er nog maar drie auto’s in uit het B-segment en zeven
uit het A-segment.

Ruim 80 procent van de auto’s die vrouwen aanschaffen is een zogenaamde
hatchback. Dat type zonder gescheiden kofferbak wordt sowieso het meest
verkocht, maar mannen kopen veel vaker dan vrouwen een MPV, stationwagen of
terreinwagen, zo blijkt uit de cijfers.

Vrouwen kopen jonger
Wat verder opvalt, is dat vrouwen vergeleken met mannen op jongere leeftijd
een nieuwe auto aanschaffen. Van alle vrouwen die dit jaar een nieuwe auto
kochten, was 40 procent jonger dan 45 jaar, van alle mannen 22 procent.

Mannen maken op latere leeftijd wel een inhaalslag. Van alle mannen die in
2009 een nieuwe auto aanschaften was een kwart ouder dan 65 jaar, bij de
vrouwen kocht 13 procent na hun 65e een nieuw autootje.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl