Mannen vallen op seksueel getinte advertenties, vrouwen niet. Maar dat gaat niet altijd op.
De theorie van de seksuele economie voorspelt dat het gebruik van seksueel getinte beelden tegen de basale belangen van vrouwen ingaat: seks moet speciaal, zeldzaam en infrequent zijn. Maar klopt dat ook?
Onderzoekers van de Universiteit van Minnesota deden een test met advertenties en vonden ruime bevestiging voor deze theorie, zo meldt de site Science Daily.
Horloges: met en zonder seks
Om uit te vinden hoe mannen en vrouwen op verschillende soorten advertenties reageren, deden de onderzoekers tests met horloges. Die werden afwisselend tegen een achtergrond van een berglandschap en een ‘seksueel expliciete’ achtergrond vertoond. Verder verschilde ook het prijsniveau van de getoonde horloges, van 10 tot 1.250 dollar.
Vervolgens bleek dat vrouwen advertenties met een seksueel getinte achtergrond negatiever beoordeelden als de horloges een lage prijs hadden. Op het moment dat er echter dure horloges werden getoond tegen de seksueel getinte achtergrond, reageerden vrouwen veel minder negatief.
Bij de advertenties met de bergen als achtergrond maakten prijsverschillen daarentegen niets uit voor de beoordeling door vrouwen. De onderzoekers zagen dit als een bevestiging dat vrouwen positiever oordelen over seks in advertenties als daar een duur en exclusief imago aan gekoppeld is.
En mannen? Of horloges nu duur of goedkoop zijn, als er seks in de advertenties zit, reageren mannen op dezelfde manier. Sex sells, bij mannen dan.
Lees ook
Merkliefde gaat diep: zo vader, zo auto
Betalen voor seks? In Frankrijk krijg je daar nu 1500 euro boete voor
IJslandse app waarschuwt voor seks met familielid
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl