- De beleggingsstrategie van vrouwen is meer toekomstgericht dan die van mannen.
- Vrouwen beleggen vaker in duurzame index fondsen en ook meer in innovatieve techbedrijven, blijkt uit onderzoek van de mobiele broker BUX.
- Het aantal vrouwelijke beleggers groeit sterk en maakt bij BUX ongeveer 20 procent van het aantal gebruikers in Nederland uit.
Vrouwelijke beleggers investeren meer toekomstgericht dan mannen, blijkt uit dinsdag gepubliceerd onderzoek van de mobiele broker BUX. Ze kiezen vaker voor duurzame indexfondsen en ook meer voor innovatieve techbedrijven.
Bijna twintig procent van de vrouwelijke beleggers bij BUX investeert in ETF’s (Exchange Traded Funds), ofwel beursgenoteerde fondsen die een brede marktindex volgen.
Lees ook: 10 vragen over beleggen in ETF’s, hét must-have product voor elke particuliere belegger
In de top tien van meest gekozen ETF’s staan bij vrouwen twee duurzame ESG-fondsen (Environmental, Social & Governance), terwijl bij mannen geen enkel ESG-fonds bij de tien meest gekozen fondsen zit.
In het onderzoek van BUX valt ook op dat vrouwen vaak kiezen voor innovatie. Vier van de tien meest verhandelde aandelen onder vrouwelijke beleggers zijn techbedrijven: Snowflake, Adyen, Tesla en ASM International.
De mobiele beleggingsapp BUX trekt naar eigen zeggen relatief veel vrouwen aan. “Mannen zijn in de meerderheid, maar waar traditioneel doorgaans zo’n 5 procent van de klanten vrouw is bij brokers, ligt dit bij BUX inmiddels op 20 procent. En ik hoop natuurlijk dat dat aandeel verder groeit”, zei CEO Nick Bortot daar afgelopen najaar over tegen Business Insider.
Afgelopen oktober had BUX zo'n 150.000 Nederlandse gebruikers, waaronder dus zo'n 30.000 vrouwen. De mobiele broker maakt binnenkort nieuwe cijfers over het aantal gebruikers bekend en geeft desgevraagd aan dat het aandeel van vrouwen nog steeds op ongeveer 20 procent ligt.
Niet alleen BUX zag in 2020 een sterke stijging van het aantal vrouwelijke beleggers, ook platformen als het Israëlische eToro en Britse Nutmeg zagen het aantal vrouwelijke leden vorig jaar flink omhoog schieten, meldde The Financial Times.
Dat komt volgens hoofd internationale economie en research Hechler-Fayd’herbe van Credit Suisse vooral door het gebruiksgemak van dergelijke platforms, zei ze tegen de FT : "Ze maken beleggen eenvoudiger en sneller en er wordt niet in jargon gesproken. Dat spreekt vrouwen aan. Ze zijn opzoek naar super praktisch advies waarmee ze recht op hun doel af kunnen gaan."