De financiële cijfers en prognoses van de Deense containerrederij en vrachtvervoerder A.P. Møller-Maersk worden doorgaans gezien als een bredere indicator voor de wereldhandel. Als marktleider in het mondiale containervervoer is Møller-Maersk namelijk zelf een soort barometer voor de economische conjunctuur.

Woensdag waarschuwde Møller-Maersk dat de wereldwijde vraag naar containers en de vrachttarieven dit jaar naar verwachting daalt. De winst van de containerrederij zal daardoor flink afnemen ten opzichte van de recordwinst in 2022.

Het in Kopenhagen gevestigde bedrijf, dat goederen vervoert voor retailers en consumentenbedrijven zoals Walmart, Nike en Unilever, verhoogde vorig jaar nog twee keer zijn winstverwachting dankzij de aanhoudende grote vraag naar containervervoer en de sterk gestegen vrachttarieven.

Nu de opstoppingen in de havens, die werden veroorzaakt door de coronapandemie, afnemen en de vraag naar consumptiegoederen terugloopt door de hoge inflatie, is het duidelijk dat de vrachttarieven een hoogtepunt hebben bereikt.

Zo daalden de vrachttarieven in het vierde kwartaal met bijna een kwart ten opzichte van de voorgaande drie maanden. Maersk, dat ongeveer een zesde van de wereldwijde containerhandel controleert, voorspelt daarnaast dat de wereldwijde vraag naar containers dit jaar met 2,5 procent zal afnemen.

In het vierde kwartaal zag het bedrijf de winst vóór rente, belastingen en afschrijvingen dalen tot 6,5 miljard dollar (zo'n 6,1 miljard euro), van 8 miljard dollar een jaar eerder. De omzet zakte tot 17,8 miljard dollar doordat het aantal containers dat op de schepen van Maersk werd geladen met 14 procent afnam.

Het bedrijf verwacht dat de aangepaste winst in 2023 zal uitkomen tussen 8 miljard en 11 miljard dollar, vergeleken met een recordwinst van bijna 37 miljard dollar vorig jaar.

LEES OOK: China: traagste economische groei in ruim 40 jaar en bevolking krimpt