In Nederland, waar Beter Bed ongeveer de helft van de omzet vandaan haalt, zit het bedrijf nog steeds in zwaar weer, denkt analist Sander van Oort van Kempen & Co. ,,De economische omstandigheden zijn niet verbeterd en de huizenmarkt zit natuurlijk al langer in het slop”. Duitsland, dat eveneens voor bijna de helft aan de omzet bijdraagt, is voor Beter Bed een stabiele groeimarkt. Maar daar is de vergelijkingsbasis voor het vierde kwartaal moeilijk, denkt Van Oort. In 2011 voerde Beter Bed daar een agressieve marketingcampagne en dan is het moeilijk om groei te realiseren.

In Spanje, waar 5 procent van de omzet vandaan komt, sleutelt het bedrijf aan de formule om de resultaten te verbeteren. Maar het is volgens de analist nog maar de vraag of dat gaat aanslaan bij de klanten.

Weersomstandigheden

Van Oort denkt dat Beter Bed woensdag met een heel voorzichtige vooruitblik voor de huidige periode komt. De weersomstandigheden in januari, veel sneeuw, zijn niet bevorderlijk voor een bedrijf als Beter Bed, aldus de analist.

Volgens de gemiddelde verwachting van analisten gepolst voor AFN komt de omzet van Beter Bed over het vierde kwartaal van 2012 uit op 104 miljoen euro, een daling van 3,7 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2011. Het bedrijfsresultaat (ebit) zou met bijna 27 procent zijn gedaald tot 10,4 miljoen euro, terwijl de nettowinst met ruim 26 procent daalde tot 7,53 miljoen euro. Over heel 2012 verwachten marktvorsers gemiddeld een omzet van 401 miljoen euro, tegen 397 miljoen in 2011. De nettowinst zou met 28 procent zijn gedaald tot 21,1 miljoen euro.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl