,,Grondstofprijzen zijn in de tweede helft van 2010 al gestegen en het beeld voor 2011 ziet er niet rooskleuriger uit”, aldus analist Robert Jan Vos van ABN Amro. De marktvorser verwacht dat Unilever zal aankondigen selectief de prijzen te verhogen.
,,Het doel van Unilever is een hogere omzet met hogere marges. Maar de consument heeft het nog niet gemakkelijk en als ze er ook nog inflatie bovenop krijgen, gaan ze op zoek naar alternatieven”, aldus analist Fernand de Boer van Petercam. Het wordt volgens de marktvorser een lastige klus voor Unilever om prijzen te verhogen, zonder marges te verliezen.
‘Balancing act’
Het is ,,de balancing act” van het concern om ervoor te zorgen dat hogere prijzen niet ten koste gaan van volumes en marges. ‘Kan Unilever de marge- en volumedruk opvangen’, zal de grote vraag zijn voor 2011, aldus analist Richard Withagen van SNS Securities. Hij verwacht echter niet dat Unilever iets zal zeggen over de te verwachte impact (op de marges).
Het vinden van die juiste balans is, aldus De Boer, een ,,nieuwe testcase” voor de twee jaar aangetreden topman Paul Polman. ,,In het verleden bleek het vinden van die balans het meest moeilijke voor Unilever. Ze hadden er duidelijk moeite mee.”
Stevige concurrentie
Vos wijst erop dat Unilever al in het recente verleden heeft aangegeven dat de concurrentie in zogeheten opkomende markten ook steviger wordt. ,,Dat is een verkapte manier om te zeggen dat Unilever daar ook niet zo maar de prijzen kan verhogen.'' De Boer onderstreept dit. ,,De consument in Europa en de VS laten een prijsstijging zeker niet toe, en die in de opkomende markten misschien nog enigzins. Maar de concurrentie is daar veel groter geworden. Iedereen wil een graantje meepikken.''
De analisten betreuren het dat Unilever voor het eerste kwartaal en het derde kwartaal niet meer volledig de resultaten rapporteert, maar alleen omzetcijfers zal laten zien.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl