Google waagde zich met Android Wear eerder aan smartwatches dan Apple, dat in april met een slim horloge komt. Maar de voorsprong van Android Wear is klein; daar dendert Apple straks met gemak overheen, is de verwachting.
Wearables gaan het helemaal worden. Althans, als we marktonderzoeker IDC mogen geloven. De komende drie jaar groeit de markt voor draagbare gadgets tot 112 miljoen stuks, bijna zes keer zoveel als er in 2014 naar verwachting over de toonbank gaan.
Logisch dat steeds meer fabrikanten een graantje mee willen pikken van deze hype. Zij zijn op zoek naar een nieuwe hit nu de inkomsten uit smartphones iets teruglopen, dus verleggen ze hun aandacht van je broekzak naar de pols.
Naast slimme brillen en fitnessarmbanden, gokken elektronicamakers op de smartwatch. Deze slimme horloges fungeren doorgaans als verlengstuk van je telefoon: zo kun je via een Bluetooth-verbinding op je pols zien wie belt, sms’t of twittert.
Google zet in op Android Wear
Google stortte zich vorig jaar op de markt met Android Wear, een uitgeklede versie van zijn mobiele besturingssysteem dat gebaseerd is op de virtuele assistent Google Now. Veel fabrikanten brachten vorig jaar smartwatches met Android Wear uit, waaronder LG, Asus, Sony, Motorola en Samsung.
Waren ze ook gewild? Dat valt tegen. Marktonderzoeker Canalys schat dat de fabrikanten zo'n 720 duizend exemplaren hebben verzonden naar winkeliers. Dat is ongeveer 15 procent van alle wearables die in 2014 over de toonbank gingen. De Moto 360 van Motorola liep in vergelijking nog het beste.
De komst van de Apple Watch zal dit smartwatch-landschap danig veranderen, schrijft Quartz. De voorspellingen over hoeveel slimme horloges Apple zal verkopen lopen sterk uiteen. Analisten van JP Morgan rekenen zelfs op een stormloop: zij voorspellen 26 miljoen verkochte Apple Watches in 2015. Een peiling onder iPhone-bezitters in de VS door Quartz wees echter uit dat slechts 5 procent belangstelling had voor een Apple Watch.
Android niet afschrijven
Hoe dan ook, Apple zal er waarschijnlijk niet lang over doen om zijn concurrenten in te halen. Dat kan zelfs een kwestie van dagen zijn, gezien het stormachtige succes van de iPhone 6 en 6 Plus.
Maar Android Wear hoeft niet meteen afgeschreven te worden. Er is nog tijd om Android Wear-producten te verbeteren, en de veelzijdigheid van het platform biedt daar alle gelegenheid toe.
Bovendien vallen de 192 miljoen Apple-telefoons die in 2014 werden verkocht nog altijd in het niet bij de ongeveer 1 miljard Android-smartphones die vorig jaar over de toonbank gingen. Mensen met een Android-toestel zullen minder gauw geneigd zijn om voor het horloge van Apple te kiezen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl