Dirk van den Broek is wat budgetmerken betreft goedkoper dan concurrenten als Lidl, Aldi en Jumbo, bleek onlangs uit onderzoek van de Consumentenbond.
Volgens directeur Marcel Huizing komt dat door slim inkopen, maar vooral ook doordat je bij Dirk niet online boodschappen kunt doen.
“Tot nu toe kost dat alleen maar geld. Het online-gebeuren groeit wel, maar nog steeds verdient niemand van onze collega’s er geld mee. Omdat wij daar niet aan meedoen, kunnen we de prijzen ook laag houden”, zegt Huizing tegen het AD.
Via zusterformule Dekamarkt houdt Huizing wel alle ontwikkelingen bij het online aanbieden van boodschappen in de gaten, maar volgens hem is het te kostbaar om dat nu voor Dirk op te starten.
Om de goedkoopste te blijven houdt Dirk de concurrentie goed in de gaten, zeker omdat bijvoorbeeld ook Jumbo een laagsteprijsgarantie biedt. “Bij Dirk monitoren we voortdurend de prijzen van concurrerende formules. Als specifieke producten bij hen goedkoper zijn, passen wij hier onze prijs op aan”, vertelt Huizing.
Ook Plus is onlangs een prijsoffensief gestart door de prijzen van groenten en fruit met 30 procent te verlagen, maar daar wordt Huizing naar eigen zeggen niet zenuwachtig van. "Want ook na deze verlaging zijn wij nog goedkoper met onze groenten en fruit. Plus doet het goed hoor, maar als het gaat om de prijzen is het een van de duurste supermarkten van Nederland."
Dirk van den Broek heeft op dit moment 122 winkels door het hele land en is nog steeds aan het uitbreiden.
Uit het recente onderzoek van de Consumentenbond bleek dat Dirk met zijn budgetmerken duidelijk onder het gemiddelde prijsniveau zit. De budgetmerken van Albert Heijn, Lidl en Aldi bevinden zich precies op het geïndexeerde gemiddelde.
Dit is de totale lijst van geïndexeerde prijzen van budgetmerken in de grootste supermarktketens, gerangschikt van goedkoop naar duur (gemiddelde = 100):
- Dirk van den Broek 90
- Hoogvliet (laag) 91
- Vomar 91
- Dekamarkt 96
- Hoogvliet (hoog) 96
- Deen 97
- Jumbo 99
- Albert Heijn 100
- Aldi 100
- Lidl 100
- Plus 102
- Picnic 102
- Jan Linders 105
- Coop 106
- Poiesz 111
- Spar 118
Lees meer:
- Avocado’s zijn gezond en lekker, maar zorgen ook voor veel milieuschade
- Albert Heijn probeert een van de grootste pluspunten van Picnic aan te vallen
- Aldi heeft twee winkels in een nieuw, luxer jasje gestoken – zo ziet dat eruit
- Wijn van Aldi en Lidl is goedkoop, maar toch lekker – zo krijgen ze dat voor elkaar