De productie van elektrische auto’s door Volvo Car wordt verplaatst van China naar België. Daarmee sorteert de Zweedse autofabrikant voor op het aanstaande besluit van de Europese Unie, om al dan niet de importtarieven voor Chinese fabrikanten van elektrische auto’s te verhogen.

Dat meldt de Britse krant The Times op basis van ingewijden. Volvo Car is voor het grootste deel eigendom van de Chinese Zhejiang Geely Holding Group.

Het zou volgens de krant gaan om de productie van de modellen EX30 en EX90.

De bronnen vertellen The Times dat het oorspronkelijke idee was om de verkoop van deze in China geproduceerde auto’s in Europa te stoppen. “Bronnen dicht bij het bedrijf benadrukten dat het opschorten van de verkoop van elektrische auto’s gemaakt in China niet langer werd overwogen”, schrijft het Britse dagblad nu.

De EU zal Chinese exporteurs van elektrische auto's naar verwachting deze week inlichten over een mogelijke verhoging van de importtarieven. Die zou dan ingaan vanaf 4 juli. Op dit moment ligt dat tarief nog op 10 procent.

China overspoelt Europa met elektrische auto's

De handelsspanningen tussen de Europese Unie en China liepen op nadat Brussel onderzoek had aangekondigd naar subsidies voor elektrische auto's uit het Aziatische land.

Deze subsidies zouden de concurrentiepositie van Chinese autofabrikanten verbeteren ten opzichte van hun Europese concurrenten. Afgelopen week bleek uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat Nederland in 2023 dertien keer zoveel elektrische auto's uit China importeerde als een jaar eerder.

Business Insider Nederland schreef eerder over hoe China de Europese markt overstelpt met elektrische auto’s, waardoor een overschot is ontstaan en havens als Zeebrugge, de Duitse Bremerhaven, Rotterdam en Amsterdam volstaan met Chinese voertuigen.

Ook opende de Europese Commissie onlangs meerdere onderzoeken naar aanbestedingen waar Chinese bedrijven mogelijk met staatssteun aan meedoen.

LEES OOK: Test voor elektrische auto: we deden mee met een veiligheidstest voor de Volvo EX30 in extreme kou – zo pakte dat uit