Volvo is erin geslaagd om carrosseriedelen tevens de functie van accu te geven. Daarbij maakt een speciale lichtgewicht, ultradunne accu in een sandwichconstructie deel uit van een koolstofvezel-carrosseriedeel.
Volvo heeft drieënhalf jaar aan de vinding gewerkt en is erin geslaagd om bij een Volvo S80 de achterklep te vervangen door een koolstofvezel klep die tevens accu is en een afdekklep bij de motorruimte om te toveren tot accu.
Volvo denkt zo meer elektriciteit in een auto te kunnen opslaan bij een lager gewicht, terwijl die ook nog eens veel minder ruimte in beslag neemt.
De afdekplaat in de motorruimte (onder de voorruit) zou, als die gemaakt wordt volgens de nieuwe technologie, niet alleen de bestaande plaat kunnen vervangen, maar ook de accu overbodig maken en de veerpootbrug. Het ‘accu-plaatwerk’ is ook nog eens sneller op te laden dan een conventionele accu.
Volvo heeft becijferd dat een gewichtsbesparing van 15 procent mogelijk is als bij een elektrische auto het dak, de deuren en motorkap worden vervangen door het nieuwe materiaal en de auto zou dan een rijbereik van 130 km hebben.
Lees meer autonieuws op Carros.nl.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl