- Met de EX30 stapt autofabrikant Volvo op zijn eigen manier in een uiterst concurrerend segment van elektrische auto’s.
- De auto heeft een uiterst aantrekkelijke vanafprijs van net geen 37.000 euro. Maar om daarop uit te komen, moet je wel het een en ander inleveren.
- Autoredacteur Dennis Wilman van Business Insider Nederland reed een week met de EX30. Hij deelt wat hem opviel.
- Lees ook: De Volvo EX30 is een volledig elektrische premium SUV: zo kregen de Zweden de prijs onder de €40.000
Scandinavisch design, premium kwaliteit, extra milieuvriendelijk, een volledig elektrische aandrijving, en dat voor een schappelijke prijs. Dat is de Volvo EX30 in een notendop. Geen wonder dat de nieuwste en compactste telg van het Zweedse automerk veel aandacht opeist.
Als je de EX30 voor het eerst ziet, is de kans groot dat je er een beetje verliefd op wordt. Niet gek, want het ontwerp is bijzonder goed gelukt. Zowel aan de buitenkant als in het interieur hebben de Zweedse tekenaars goed hun best gedaan.
En bij elke stap dachten ze aan het milieu. Er is gekozen voor een minimalistisch design en op veel plekken zijn gerecyclede materialen gebruikt. Dat bespaart kosten, optimaliseert de productie en zorgt voor een strakke vanafprijs.
Maar naast dat het oog wat wil, is het ook belangrijk dat de prestaties op orde zijn. Om te achterhalen of dat zo is, reden we een week met de EX30. Onze bevindingen lees je in de slideshow hieronder.
De Volvo EX30: Scandinavisch minimalisme in een compacte, maar stijlvolle verpakking
De Volvo EX30: Scandinavisch minimalisme in een compacte, maar stijlvolle verpakking
-
De nieuwste en compactste Volvo van het moment trekt heel erg de aandacht. Waarom? Omdat hij een zeer aantrekkelijke vanafprijs heeft. In theorie rij je dit kleine, kekke karretje al voor minder dan 37.000 euro.
De hamvraag is natuurlijk wat je moet inleveren om voor die prijs in een volledig elektrische Volvo te kunnen rijden. Of eigenlijk kun je je ook afvragen waarop de Zweedse ontwerpers hebben bespaard om tot die prijs te kunnen komen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Wat krijg je dan voor net geen 37.000 euro? Niet helemaal wat je hierboven ziet. Wij kregen van Volvo de ‘Ultra’-variant mee. Die begint vanaf net geen 50.000 euro, maar verschilt eigenlijk alleen maar onderhuids van de goedkoopste variant. Alleen de velgen en de kleur verraden dat het hier om een wat duurdere EX30 gaat.
Het grootste verschil tussen de Core (de instapversie) en deze Ultra is de actieradius. De goedkopere EX30 kan namelijk op papier tot 344 kilometer op een volle lading afleggen. De duurdere modellen zoals de Ultra halen tot 475 kilometer, afhankelijk van de gekozen aandrijving.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Nog een klein verschil zit hem in de laadtijden. De Core laadt met maximaal 11 kW bij de AC-lader, tegenover 22 kW voor de duurdere modellen. En dat verschil is er ook bij de DC-lader, waar de Core piekt op 134 kW en de hogere modellen 153 kW halen.
Dit komt doordat de Core met een goedkopere 51 kWh LFP-accu is uitgerust, en de duurdere modellen een prijziger en groter 69 kWh Lithium-ion accupakket tussen de wielen hebben.
Opmerkelijk is dat de verschillen in de praktijk niet per se leiden tot veel langere snellaadtijden. Bij de AC-lader moet je nog wel rekenen op ruim een uur meer, maar dat zijn vaak momenten waarop de auto toch al langer aan de lader staat. Bij de snellader schermt Volvo met een verschil van vier hele minuten als er van twintig naar tachtig procent geladen wordt. Om precies te zijn 22 minuten tegen 26 minuten laden.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
In de basis lijkt het dan ook zeker goed te zitten met wat er onderhuids gebeurt. Maar het oog wil ook wat, en hoewel de EX30 in onze ervaring vrij weinig bekijks trok, vinden wij hem erg goed gelukt. En die mening werd unaniem gedeeld met degenen aan wie we de auto lieten zien.
Met name de rustige belijning en de strak vormgegeven verlichting doen de auto in de smaak vallen. We werden daarbij ook gewezen op het feit dat de Volvo-designer mogelijk wat aantekeningen had overgenomen van degene die de Range Rover Evoque tekende. De EX30 heeft wat weg van een te heet gewassen Range Rover.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Waar hij ook wat van heeft is de Lotus Eletre. Niet qua vormgeving, maar op het gebied van aerodynamica. We vonden in de bumper van de EX30 namelijk ook een gat dat de luchtstroom om de voorwielen moet geleiden.
Volvo stelt dan ook dat de EX30 makkelijk door de lucht snijdt. Maar het effect daarvan ondervonden we zelf nog niet echt. Met een buitentemperatuur kwam de actieradius volgens de Volvo amper boven de 300 kilometer uit. In de praktijk bleek dat aardig te kloppen: na een lange rit van meer dan 150 kilometer, zetten we de auto weg met 44 procent lading.
Volvo geeft op navraag naar deze cijfers aan dat het nog bezig is met het optimaliseren van de software en dat deze prestaties nog zullen verbeteren. Hoeveel kilometers we kunnen verwachten, is niet duidelijk. Het merk wist gaandeweg ook de actieradius van bijvoorbeeld de XC40 te verbeteren.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Bij het in- en uitstappen valt er ook nog wat te verbeteren. De auto wordt geleverd met ‘keyless entry’, maar de software hiervan laat nog wat te wensen over. Dat valt vooral op omdat Volvo ervoor heeft gekozen om de sleutel volledig knoploos te maken.
Je moet de auto dus altijd openen door de deur aan te raken, maar hierop wordt nogal wisselend gereageerd. We stonden meerdere keren aan een deurhendel te trekken zonder dat de deur opende. Een vreemde gewaarwording, zeker omdat de auto met zijn verlichting wel aangeeft dat hij opent, maar dit in de praktijk dus niet doet.
Het zijn softwareproblemen die eigenlijk al opgelost hadden moeten zijn met de afgelopen update. We reden in een auto met softwareversie 1.2.1, en de 1.3-versie staat al klaar. Die wordt via ‘over the air’-technologie naar de auto verstuurt. Het euvel zou dus binnen een paar weken opgelost moeten zijn.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Terug naar het uiterlijk: onze Volvo EX30 Ultra werd aanzienlijk fraaier door de 20-inch optionele velgen. Deze optie is niet op de Core te vinden, waar je het moet doen met 18-inch lichtmetaal.
Heeft dat een uitwerking op het rijgedrag? Ongetwijfeld, al viel ons op dat de compacte SUV, ondanks de laag profiel banden, relatief zacht is afgeveerd. Hij golft comfortabel over grotere hobbels en kuilen, maar helt niet teveel over in de bocht.
Verwacht overigens niet al te sportief stuurgedrag. Ondanks het flinke vermogen van meer dan 272 pk in de ‘zwakste’ variant (onze Ultra had 428 pk), ligt hij strak in de bocht, maar wil hij toch al redelijk snel ondersturen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Vanaf de achterkant is makkelijker te zien waarom mensen de vergelijking met een Range Rover maken. De overduidelijke daklijn die uitloopt in een spoiler en de oplopende lijn van het raam geven het geheel een sportieve look. De hoekige verlichting, met oplichtend Volvo-logo aan de zijkant, doet de auto groter lijken dan hij eigenlijk is.
De EX30 heeft een redelijke omvang van 4,3 meter lang en 1,8 meter breed. Licht is hij ook niet echt te noemen. De Core legt bijna 1.750 kilo in de schaal en onze Ultra gooit daar nog eens 100 kg bovenop.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Wat je misschien niet opvalt aan deze foto, is dat er geen enkele knop op de achterklep te vinden is waarmee hij geopend kan worden. Maar hier krijg je de eerste hint van het Scandinavische minimalisme, wat misschien iets te ver is doorgevoerd op de EX30.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Naast dat je de achterklep in deze Ultra-versie via het touchscreen in het interieur kunt openen (kan niet bij de Core versie), kan het ook via deze kleine, verborgen knop in de zwarte balk boven het logo. Ja, ook wij moesten die even zoeken toen we de laadkabel uit de auto wilde halen in het donker…
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
In die achterklep vinden we meer dan voldoende laadruimte. Om specifiek te zijn 318 liter. Dat zegt maar weinig mensen echt wat, dus vertalen we het naar tassen. Wij kregen er met gemak twee rugtassen, een handtas en wat boodschappentassen in, met ruimte over.
Daarnaast is de achterbank ook in twee delen neer te klappen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
En heel belangrijk: de Zweedse ontwerpers hebben nagedacht over een plek voor de laadkabel.
Onder een wegneembare klep in de achterbak kan de kabel opgeslagen worden. Die klep kan ook weggevouwen worden voor wat extra bagageruimte.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Als we naar de achterbank gaan, merken we al snel dat daar niet heel veel ruimte overblijft als er een typische Nederlander achter het stuur zit. De bestuurdersstoel staat op de foto ingesteld op iemand van net geen twee meter. Daarachter is dus nog wel beenruimte, maar voor een volwassene laat het wat te wensen over.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Wel is er dus voldoende ruimte voor kinderen achterin. Die kun je vervolgens zoet houden met bijvoorbeeld een iPad, die op te laden is via een van de twee USB-C-poorten die er te vinden zijn.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Grappig detail: de bak die onder de middenconsole te vinden is, heeft een leuke verwijzing naar de afkomst van Volvo: een Zweeds landschap met een Eland.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Voorin is het aanzienlijk ruimer vertoeven. Het viel bij de eerste keer instappen al op hoe comfortabel de stoelen zijn. Ook zijn ze naar wens in te stellen, waarbij zelfs de zitting kan kantelen. Ook tijdens langere ritten zaten we heerlijk comfortabel.
Toch vonden we hier een ietwat vreemde designkeuze: het dashboardkastje zit namelijk in het midden onder het touchscreen. Dat maakt dat dit deel ietwat meer ruimte tussen het stuur en het dashboard inneemt, waardoor we even aan een andere positie voor ons rechterbeen moesten wennen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Als het dashboardkastje opengaat, iets wat alleen kan via een knop op het touchscreen, moet het been van de bestuurder toch even verplaatst worden.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De stoelen in onze EX30 waren uitgevoerd in lichtblauw Pixel Knit. Deze manier van stof weven resulteert niet alleen in een heel uniek patroon, maar scheelt ook zo’n 30 tot 35 procent aan materiaal, terwijl er niets tot nauwelijks ingeleverd wordt op de sterkte van de stof.
Volvo keek dit trucje af van de mode-industrie: Nike gebruikt de Flyknit-technologie veel in zijn sneakers.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Ook op de stoelen vinden we weer een kleine verwijzing naar het land van afkomst. Het lijkt wel alsof de Volvo-ontwerpers trots zijn op Zweden.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Om het ruimtelijke gevoel in de kleinste Volvo van dit moment een handje te helpen, heeft de EX30 standaard een glazen panoramadak. Deze dimt niet vanzelf. We konden tijdens de testperiode niet nagaan hoe warm het eronder werd, omdat het Nederlandse weer niet bepaald meezat.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Naast dat er een knopje ontbreekt om het dashboardkastje te openen, ontbreken er wel meer knoppen. Volvo wist ons te vertellen dat het gebrek aan fysieke knoppen in het interieur een aanzienlijke kostenbesparing oplevert, waardoor de EX30 strak geprijsd in de markt gezet kan worden.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Hoewel de knoppen op het stuurwiel heel veel weghebben van aanraakgevoelige varianten, zijn het toch echt fysieke knoppen die je moet indrukken en daarbij daadwerkelijk klikken. Toch prettig, vooral omdat je dan tijdens het sturen niet per ongeluk dingen selecteert die je niet nodig hebt.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Naast dat je wat dingen via het stuur kunt instellen en aanpassen, moet je de rest via het touchscreen in het midden van het dashboard regelen. Gelukkig werkt dat opvallend snel en soepel. Het is af en toe wat zoeken naar specifieke instellingen (zoals het instellen van de afstand tot de volgende auto met de adaptive cruise control), maar over het algemeen is het duidelijk ingedeeld.
Ook is het fijn dat er een optie is om een knop op het stuur een eigen invulling te geven. Wij kozen voor het aan- en uitzetten van de snelheidswaarschuwing die bij het instappen telkens opnieuw aanstaat (is wettelijk verplicht).
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Zo stel je via het scherm onder andere de interieurverlichting in. Volvo noemt dit ‘sfeer’, en heeft daarbij meerdere opties waar je uit kunt kiezen die, hoe kan het ook anders, allemaal een verwijzing naar Zweden hebben. Denk bijvoorbeeld aan van kleur verwisselende verlichting die moet denken aan het noorderlicht.
De vrolijk bestipte sierrand is overigens opgetrokken uit gerecycled plastic. Dat bespaart niet alleen kosten, maar is ook beter voor het milieu. Andere interieuruitrustingen hebben variaties hierop, zoals een balk gemaakt van gerecycled denim.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De enige twee knoppen in het voorste interieur zijn deze twee, bedoeld om de ramen te openen. Opmerkelijk is dat de middenconsole niet open kan.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Toch is er wel wat bergruimte. Je moet alleen de onderkant uitschuiven om bekerhouders tevoorschijn te toveren.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Heb je iets groters dan bekers, dan kan je deze bekerhouders los wegschuiven.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Heb je maar één beker? Daar is ook een oplossing voor.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Nog meer bergruimte vinden we onder de middenconsole in de vorm van een bak die af te dichten is met twee kleppen. Daar vinden we ook twee USB-C-aansluitingen. Niet dat je die nodig hebt om je telefoon op te laden, want dat kan ook draadloos in de daarvoor bestemde telefoonhouder. Al is ook dit wegbezuinigd op de Core-editie.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Wat ook wegbezuinigd is, zijn de speakers in de deuren. Daarvoor krijg je wel extra opbergruimte terug. Dat scheelde Volvo niet alleen de speakers zelf, maar ook de installatie, de bedrading en ga zo maar door.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Maar die speakers mis je helemaal niet. Volvo heeft ervoor gekozen om een soundbar onder de voorruit te plaatsen. Toen we dat hoorden, hadden we gelijk het idee dat dit lang niet afdoende is, want de gemiddelde soundbar onder een TV laat doorgaans te wensen over.
Gelukkig waren we meer dan aangenaam verrast door de prestaties van dit systeem. De balk produceert een goeie diepe bas en heldere hoge- en middentonen. We hebben geluidssystemen met meerdere speakers gehoord die niet aan deze eenvoudige opstelling kunnen tippen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Maar die geluidsbalk zorgt er wel voor dat er bijvoorbeeld geen optie is om een heads-up display op de voorruit te krijgen. Iets wat voor Volvo, dat zich zo richt op veiligheid, een belangrijk punt zou zijn. Het is immers het veiligst als je zo min mogelijk je ogen van de weg hoeft te halen.
Toch beweert het merk dat je je ogen tijdens het rijden op de weg kunt houden en tegelijk in de gaten kunt houden hoe hard je rijdt. Je zou dit in je ooghoek moeten kunnen zien, want de informatie is hoog en helemaal links in het scherm geplaatst.
In de praktijk werkte dat voor ons toch iets anders. De informatie is inderdaad makkelijk te vinden, maar we moesten wel van de weg wegkijken om het goed te kunnen zien.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Nog een gevolg van minimalisme en kostenbesparing: simpele, met de hand aanpasbare luchtroosters. Begrijp ons niet verkeerd: dit is juist een pluspunt. Het is zoveel makkelijker om even met de hand de luchtstroom aan te passen, in plaats van digitaal met een touchscreen te rommelen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Al met al heeft Volvo met de EX30 een aantrekkelijke, maar ietwat minimalistische auto neergezet tegen een scherpe prijs in een uiterst concurrerend segment. En voor de duidelijkheid: met minimalistisch bedoelen we niet karig. Qua uitrusting is het prima voor elkaar, zelfs als je het instapmodel kiest.
We kunnen er, ondanks zijn gemoedelijke en vriendelijke voorkomen, niet omheen dat deze compacte Volvo het moet opnemen tegen concurrenten als de Tesla Model Y, en bijvoorbeeld de BMW iX1. Toegegeven, beide hebben een net iets hogere vanafprijs, maar wetende dat de Volvo Ex30 Plus Single Motor Extended Range de meest gekozen versie is, en die net geen 45.000 euro moet kosten, zijn de twee bovengenoemde modellen toch serieuze uitdagers, met elk hun eigen voor- en nadelen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland