"2010 is een jaar van tegenwind, maar ik verwacht voor ons een bescheiden
groei”, aldus topman Martin Winterkorn aan de zijlijn van de Autosalon van
Genève.
De samenwerking met Suzuki, die aan de vooravond van de Autosalon werd
bekrachtigd, moet leiden tot een sterkere positie van beide concerns
wereldwijd. Winterkorn streeft er naar met VW Group in 2018 de grootste
autoproducent ter wereld te zijn.
Elektromobiliteit
VW zet nadrukkelijk in op elektrische en hybride aandrijving. Winterkorn wil
dat in 2018 3 procent van alle verkochte modellen van de groep zijn voorzien
van een elektromotor. In 2012 komt de elektrische Audi Ekon. Op de Autosalon
is een prototype onthuld van een elektrische Seat, de Ginebra 1Be. Volgend
jaar verschijnen de elektrische Volkswagens E Golf en E Jetta.
"Elektromobiliteit wordt naast verbrandingsmotoren de tweede pijler waarop we
in de toekomst voortbouwen. Wij willen de eerste zijn die een elektroauto
voor iedereen bouwt”, aldus Winterkorn.
Zelfs bij sportwagenfabrikant Porsche zit een elektrisch aangedreven model in
de pijplijn: de 918 Spyder, die als prototype op de autoshow van Genève
prijkt. Hij kan 25 kilometer lang elektrisch rijden dankzij drie
elektromotoren. Maar hij heeft ook een V8-benzinemotor voor pure
sportprestaties.
Ook andere merken binnen het VW-concern komen met een groene variant. Zo komt
er een Bentley Continental Cabrio met een 630 pk sterke twaalfcilinder die
op bio-ethanol kan rijden. Dat geldt ook voor de zestiencilinder krachtbron
van de primeur Bugatti 16C Galibier.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl