- Een bedrijfsrestaurant van Volkswagen in Hannover is overgeschakeld op een volledig vegetarisch menu.
- In plaats van traditionele curryworsten en gehaktballen staan er nu jackfruitburgers met friet en risonipasta met kruidenkool op de kaart.
- Het lijkt een voorbode van een bedrijfsbrede verandering op weg naar het jaar 2050, als Volkswagen helemaal CO-neutraal wil zijn.
Een deel van het personeel van Volkswagen is nog altijd in shock. Een ‘eiwitshock’ om precies te zijn.
Half februari werd aangekondigd dat het bedrijfsrestaurant Nordwind in sector 1 van de hoofdfabriek van VW Nutzfahrzeuge (VWN) in Hannover volledig overschakelt op een vegetarisch menu.
Geen traditionele curryworsten en gehaktballen meer voor de ‘Bulli-makers’ in het stadsdeel Stöcken? En in plaats daarvan “jackfruitburgers met friet en risonipasta met kruidenkool” om maar twee items op de nieuwe menukaart te noemen?
Gelukkig voor de vleesliefhebbers zijn er naast Nordwind nog 13 andere bedrijfsrestaurants en zelfbedieningswinkels waar ze wel aan hun trekken kunnen komen. Ook voor de grote fastfoodklassieker: “De curryworst zal wel verkrijgbaar blijven in alle andere kantines”, zegt Horst Burghardt, verantwoordelijk voor de catering in Hannover.
Volkswagen zet stap richting vegetarische bedrijfskantine
Er is veel interesse binnen VW voor het pilotproject Nordwind, ook bij de absolute bedrijfstop. CEO Herbert Diess en HR-baas Gunnar Kilian riepen medewerkers onlangs op bij te dragen aan de strijd tegen de klimaatverandering door "hun eigen vleesconsumptie te verminderen".
En de vroegere baas van VWN Thomas Sedran liet op LinkedIn weten dat hij vijf kilo was afgevallen door over te stappen op een vegetarisch dieet.
Ook andere autofabrikanten als BMW en Daimler en het IT-concern SAP bieden steeds meer "groene" gerechten aan die vegetariërs en veganisten goed zullen smaken.
Maar bij VW zou na de transformatie van verbrandingsmotoren naar elektrisch weleens een tweede fundamentele verandering plaats kunnen vinden. Eerst het rijden en dan het eten.
In 2050 wil de Duitse marktleider een emissievrij bedrijf zijn. En daarmee lijkt het erop dat gasten van Nordwind en andere bedrijfskantines eraan moeten wennen dat er alleen maar vegetarische maaltijden verkrijgbaar zullen zijn.
Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Business Insider Deutschland.
Lees meer over duurzaam voedsel:
- Hoe The Avocado Show zich goed door de coronacrisis slaat en inzet op groei in Europa: ‘Mensen willen gezonder eten en afhalen wordt steeds groter’
- Een slagersmerk dat streeft naar een 50% vegetarisch assortiment: bij Stegeman vinden ze dat een logische stap
- Deze vegan koekjesbakker maakt roze koeken en brownies van peulvruchten en restgroenten: ‘Plantaardig kan net zo lekker zijn’