Volkswagen heeft wel wat te bewijzen, na het dieselschandaal dat bijna een jaar geleden aan het licht kwam. Dus bedacht de Duits autogigant een sexy evenement: een snelheidsrecord. In een Kever.
De Volkswagen Kever was altijd al een snelle bak, zeker voor een mollige tweedeurs met minder dan 100 paardenkrachten. De New Beetle, die eind jaren negentig het levenslicht zag, kreeg er een klap bij en kon rekenen op 130 paardenkrachten vanuit een moderne viercilindermotor. Die motor verhuisde bovendien naar de voorkant van de auto en kreeg vloeibare koeling, in plaats van luchtkoeling.
Maar wie durfde bevroeden dat de Kever nóg meer kracht onder de leden had? Volkswagen kwam maandag met een snelheidsrecord – de snelste Kever ooit – op een locatie die synoniem is geworden voor de snelste machines op het land.
De Amerikaanse afdeling van Volkswagen bouwde een Kever om tot snelheidsmonster. Niet toevallig was geen dieseluitvoering, maar de prestatie is niettemin strak.
“Een Volkswagen Beetle LSR bereikte vandaag de snelheid van 205,122 mijl per uur (330,112 kilometer per uur). De wagen is aangedreven door een 2,0 literturbo-motor met vier cilinders en directe injectie. Het is de hoogste snelheid ooit gemeten met een Volkswagen Beetle”, aldus de trotse Duitse autobouwer in een verklaring.
Ter vergelijking: Formule 1-auto's halen die snelheid enkel op de langste rechte stukken van de racekalender.
Journalist Preston Lerner van Automobile Magazine zat achter het stuur van de wagen en kwam tot het record op de zoutvlaktes van Bonneville in Utah.
De zoutvlaktes in Utah zijn een legendarisch hoge-snelheidslandschap. Het oppervlak is schril in zijn omvang en uniformiteit. Goed uitgeruste auto's hebben daarmee het uitgekiende doek om een nalatenschap van snelheid uit te schilderen.
De Kever was dan ook niet gewoon. "We hebben de ophanging verlaagd en speciale wielen en banden voor de zoutvlakte gemonteerd. Het interieur was gestript en vervangen door een volkomen veiligheidssysteem zoals een rolkooi, racestoel, harnas en brandonderdrukkingssysteem. En om de Beetle af te remmen, was hij uitgerust met een tweetal parachutes."
Foto: VW