- Volkswagen en de Amerikaanse startup voor elektrische auto’s Rivian hebben de plannen voor een joint venture bekend gemaakt.
- De twee willen gaan samenwerken om de “elektrische architectuur en software van de volgende generatie” te ontwikkelen.
- Volkswagen neemt hiervoor een belang van 1 miljard dollar in Rivian en is van plan om nog eens 4 miljard dollar te investeren.
- Lees ook: We reden in de Lucid Air Pure, de efficiëntste elektrische auto ter wereld: dit viel ons op
Amerikaanse startup voor elektrische auto’s Rivian en Volkswagen hebben de plannen voor een joint venture aangekondigd. De twee partijen willen in de toekomst gaan samenwerken om wat ze “elektrische architectuur en software van de volgende generatie” noemen te ontwikkelen. Hiervoor wordt als basis het zogenoemde “zonal hardware design” van Rivian genomen.
Met deze opzet van de elektrische infrastructuur van de auto maakt Rivian het mogelijk om veel minder computerchips te gebruiken in elektrische auto’s.
In plaats van voor elk onderdeel een ECU (electronic control unit) in te zetten voor de aansturing, deelt Rivian het hele platform op in zones en laat het die, en dus ook alle functionaliteiten daarin, door slechts één ECU aansturen. De ECU’s praten efficiënt met elkaar dankzij volledig geïntegreerde software. Iets wat Volkswagen ook graag wil introduceren in zijn auto’s.
Tijdens de aankondiging vertelde CEO Oliver Blume van Volkswagen dat de autofabrikant een belang van één miljard dollar in Rivian zal nemen. Hij verwacht ook dat Volkswagen in de toekomst nog eens vier miljard dollar in de startup zal steken.
Verwacht niet dat er een auto uit de joint venture voortkomt, want de twee bedrijven hebben aangegeven dat ze hun voertuigen zelf zullen blijven maken.
Blume bevestigde nog wel dat het nieuwe merk Scout, dat alleen in de VS wordt gelanceerd en zich vooral richt op off-road voertuigen, zal profiteren van de samenwerking.
Investering verzekert komst van drie nieuwe Rivians
CEO RJ Scaringe van Rivian belichtte tijdens de bekendmaking van de samenwerking nog eens dat de investeringen de productie van de onlangs aankondigde Rivian R2 ondersteunen, maar ook de lancering van de R3 en R3x moet verzekeren.
Rivian heeft op dit moment twee modellen in de aanbieding: de R1T, een volledig elektrische pickup truck, en de R1S, een SUV met op hetzelfde platform.
Voor de R2, R3 en R3x is een volledig nieuw platform ontwikkeld en wordt een nieuwe productielijn in een nieuwe fabriek in Georgia opgetuigd. Tot nu toe produceert Rivian alleen de R1T en R1S in de fabriek in Illinois en verkoopt de fabrikant alleen nog consumentenvoertuigen in de VS.
Vorig jaar was er nog heel even sprake van een snelle uitbreiding naar Europa van Rivian. Er zouden zelfs gesprekken zijn gevoerd om Rivians te bouwen bij VDL Nedcar in Born. De Limburgse autofabriek zou concurreren met locaties in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.
Overigens rijden er al wel Rivians in Europa. In Duitsland rijdt Amazon met speciaal voor het bedrijf gebouwde, volledig elektrische bezorgbussen van Rivian. Deze voertuigen zijn geproduceerd naar aanleiding van een miljardeninvestering van Amazon. Uiteindelijk zouden er in 2030 liefst 100.000 van deze busjes geproduceerd moeten zijn. De vierwielers zijn sinds eind vorig jaar ook beschikbaar voor andere partijen.