Een mijlpaal voor Volkswagen. Volgens een bericht in The New York Times is de Duitse autofabrikant erin geslaagd de productiekosten voor de accu’s van elektrische auto’s substantieel te verlagen.

The New York Times haalt een anonieme leidinggevende bij Volkswagen aan die zegt dat het bedrijf de kosten van accu’s voor elektrische auto’s heeft teruggebracht tot minder dan 100 dollar per kWh. En dat is een mijlpaal, mogelijk zelfs een omslagpunt in de massaproductie van de elektrische auto.

De accu geldt als de duurste component van een elektrische auto en daarmee tevens het belangrijkste obstakel om elektrische auto’s massaal en tegen lage kosten als T-Fords van de band te laten rollen.

Volkswagen heeft nog niet gereageerd op een verzoek van Business Insider om commentaar.

Goedkope accu: strijd tussen Volkswagen en Tesla

Het nieuws zal hard aankomen bij de Californische fabrikant van elektrische auto’s Tesla, die samen met Panasonic accu’s in de Gigafabriek in Nevada produceert.

Tesla, dat gezien wordt als koploper en toonaangevend op het gebied van accuproductie, liet bij monde van CEO Musk in juni vorig jaar nog weten dat het de magische grens van 100 dollar per kWh eind 2018 zou overschrijden. Maar sindsdien heeft Tesla niet meer aangegeven of dat daadwerkelijk gebeurd is.

Net zo min als Volkswagen heeft Tesla gereageerd op een verzoek van Business Insider om commentaar.

Het bericht over de vermeende doorbraak van Volkswagen op het gebied van accukosten - let wel: tegenover de New York Times wilde Volkswagen officieel nog niets bevestigen - kwam vlak voordat Volkswagen de productieversie van zijn ID.3 elektrische hatchback onthulde. Dit is de eerste elektrische auto die het bedrijf produceerde volgens een nieuwe werkwijze: met een speciaal voor elektrische voertuigen ontworpen platform.

De ID.3 komt later dit jaar in Europa op de markt. In Nederland kun je 'm al bestellen maar, de eerste Nederlandse leveringen worden verwacht in de tweede helft van 2020, met een vanafprijs van iets onder de 30.000 euro. Volkswagen claimt onder meer een actieradius tot 550 kilometer, als je de versie met de grootste accu neemt.

Na het reusachtige debacle rond de sjoemeldiesels van Volkswagen, waarbij de Duitse autoreus in 2015 toegaf software te installeren op 11 miljoen dieselauto's om met de emissietests te kunnen sjoemelen, koos Volkswagen voor een nieuwe koers. De Duitsers hebben inmiddels ambitieuze doelen op het gebied van elektrisch rijden.

Afgelopen maart zei Volkswagen nog voornemens te zijn om tegen 2023 meer dan 25 miljard euro in elektrische voertuigen te investeren en tegen 2030 bijna 70 nieuwe elektrische modellen te introduceren. Ambitie kan Volkswagen in elk geval niet ontzegd worden.

Lees hier het artikel in The New York Times

Lees meer over elektrische auto's: