Volkswagen is bezig met de uitlevering van wat zijn belangrijkste nieuwe model moet worden: de elektrische ID.3.
Het Duitse autoblad Auto Motor Sport heeft kritiek op de afwerking en elektronica van de ID.3. De auto rijdt wel prima.
Volkswagen is verwikkeld in een race met Tesla om de dominantie op de markt voor elektrische auto’s.
De Volkswagen ID.3 moet hét nieuwe model voor de middenklasse worden, de opvolger van de Volkswagen Golf en Polo. Maar dan elektrisch.
De ID.3 wordt sinds deze maand geleverd door Volkswagen. In Nederland ontstond eerder dit jaar een wachtlijst van mensen die een ID.3 willen kopen.
De ID.3 is de eerste auto van Volkswagen die volledig als elektrisch model is ontworpen. Eerdere elektrische auto’s waren afgeleiden van bestaande benzine- en dieselmodellen.
In Nederland is de Volkswagen ID.3 1ST verkrijgbaar vanaf 37.990 euro. Daarmee is dit model ruim 10.000 euro goedkoper dan de goedkoopste Tesla Model 3, met een vanafprijs van 48.980 euro. De vraag is natuurlijk: wat krijg je voor die lagere prijs?
Test van de Volkswagen ID.3
Het Duitse blad Auto Motor Sport heeft de ID.3 getest en kwam tot een dubbel oordeel: de ID.3 rijdt lekker, maar de elektronica én de afwerking laten nog flink te wensen over. Ofwel: de degelijkheid die je van een Volkswagen mag verwachten ontbreekt.
Auto Motor Sport testte een ID.3 met een prijskaartje van 49.000 euro en merkte dat het interieur deels is afgewerkt met harde kunststof die snel vlekt. Ook is de binnenkant van de motorkap niet netjes afgelakt.
Qua elektronica is er ook het nodige aan te merken op de ID.3: het infotainmentsystem is traag, de ingebouwde navigatie valt af en toe uit en je kunt geen contact maken met online diensten. Ook werd Auto Motor Sport niet blij van de spraakfunctie die traag werkte en fouten maakte.
Waardering is er wel voor de aandrijving en de wegligging. De ID.3 is uitgebalanceerd en gaat soepel door de bochten; het remsysteem is betrouwbaar. Bij een combinatie van ritten op de snelweg en in de stad komt Auto Motor Sport uit op een actieradius van 260 kilometer op een volle accu.
Kortom: Volkswagen moet nog wat puntjes op de i zetten met een kwaliteitsslag die de prijs van de ID.3 echt concurrerend maakt.
Volkswagen-baas kijkt goed naar Tesla
Topman Herbert Diess van Volkswagen kijkt intussen goed naar de concurrentie. Afgelopen weekend ontving hij Tesla-baas Elon Musk in Duitsland, waarbij Musk ook even een ritje maakte in de ID.3.
Lees ook: Kijk hoe Elon Musk een testrit maakt in de elektrische auto van concurrente Volkswagen
In een post op LinkedIn zei Diess: "Natuurlijk heb ik ook de Model Y getest, met mijn collega Welsch. Deze auto is voor ons in vele opzichten (niet in alle!) een referentiepunt: gebruikservaring, software-updates, rijkwaliteit, performance, laadnetwerk en actieradius."
"Groot voordeel van de Model Y: hij is vanaf de basis als elektrische auto ontworpen, net als de ID.3", aldus Diess. "Veel concurrenten werken nog met platforms die gemaakt zijn voor de productie van brandstofauto's. Dat levert niet de beste elektrische modellen op."
Lees meer: Waarom Audi en Mercedes nerveus worden van de Tesla Model Y
Volkswagen hoopt in 2025 1,5 miljoen elektrische auto's per jaar te leveren met een productiesysteem dat speciaal voor de elektrische modellen is ingericht. Op het platform kunnen naast Volkswagens ook elektrische auto's van dochtermerken zoals Porsche, Audi en Bentley worden geproduceerd.
Volkswagen heeft dit jaar wel vertraging opgelopen bij de uitlevering van de ID.3 en moet dus nog bewijzen dat het op grote schaal kwalitatief hoogwaardige nieuwe modellen kan produceren.
Tesla heeft in het verleden ook forse problemen gehad bij het opstarten van de productie van de Model 3. Inmiddels breidt het bedrijf van Elon Musk de productiecapaciteit fors uit met nieuwe fabrieken in Duitsland, China en de VS.