- Volkswagen heeft al 37.000 reserveringen binnen voor de volledig elektrische ID.3 die vanaf september geleverd kan worden.
- In Nederland is er al vanaf het begin van het jaar een wachtlijst voor de ID.3, die geldt als grote uitdager van de Tesla Model 3.
- Volkswagen wil de grootste elektrische autoproducent ter wereld worden en vanaf 2030 alleen nog maar elektrische modellen verkopen.
De volledig elektrische Volkswagen ID.3 kan zich verheugen op grote belangstelling van tienduizenden jongere klanten die nog nooit eerder in een VW hebben gereden.
Voor zo’n 85 procent van de 37.000 mensen die een ID.3 hebben gereserveerd is het de eerste Volkswagen die ze aanschaffen, meldt de Financial Times. Een belangrijke ontwikkeling voor de ambities van de Duitse automaker om Tesla te overvleugelen op de elektrische markt.
“De ID.3 trekt klanten aan die zo’n tien jaar jonger zijn dan de gemiddelde leeftijd van onze klanten in Europa. Die ligt rond de 58 jaar”, zegt verkoopdirecteur Jürgen Stackmann tegen de Britse zakenkrant.
In Nederland ontstond eerder dit jaar een wachtlijst voor mensen die een ID.3 willen kopen. Volgens Autovisie probeert de Nederlandse importeur extra auto’s naar ons land te krijgen en moeten geïnteresseerden zich aanmelden bij de dealer of importeur zelf om op de wachtlijst te belanden.
De ID.3 is de eerste volledig als elektrisch model ontworpen auto van Volkswagen. Eerdere elektrische auto’s waren afgeleiden van bestaande benzine- en dieselmodellen.
De levering van de ID.3 is vanwege softwareproblemen vertraagd, maar begint naar verwachting in september. Het duurt volgens Volkswagen ongeveer zes uur om de auto volledig op te laden en hij heeft afhankelijk van de gekozen accu een actieradius tot 330, 420 of 550 kilometer.
Het productieproces van de ID.3 is helemaal CO2-neutraal, stelt Volkswagen. De niet te vermijden uitstoot wordt gecompenseerd met klimaatprojecten. Op de hoogvoltaccu zit acht jaar garantie of tot 160.000 gereden kilometers.
De elektrische dromen van VW
Topman Herbert Diess zet vol in op elektrische auto's en denkt dat Volkswagen daar een leidende rol in kan spelen. "Binnen vijf tot tien jaar zal het meest waardevolle bedrijf ter wereld een mobiliteitsbedrijf zijn en dat kan Tesla, Apple of Volkswagen zijn", stelt hij.
Volkswagen wil vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto's verkopen.
Om de grootste elektrische autoproducent ter wereld te worden is het van groot belang dat de ID.3 succesvol is. Verkoopdirecteur Stackmann is blij met alle bestellingen die al zijn gedaan, maar is teleurgesteld dat die net als bij andere VW-modellen voor 85 procent van mannen komen: "Ik had gehoopt op meer vrouwelijke geïnteresseerden."
Ook spreekt Stackmann in de Financial Times zijn verbazing uit dat de bestellingen vooral uit stedelijke regio's komen, terwijl het op het platteland over het algemeen een stuk makkelijker is om thuisoplaadpunten te installeren en de actieradius van de auto voor de meeste plattelandsbewoners meer dan genoeg is.
Duitsland heeft onlangs de subsidie op elektrische auto's verdubbeld als onderdeel van het coronaherstelpakket van 130 miljard euro. Duitsers kunnen in totaal tot 9.000 euro korting krijgen op een elektrische auto.
In Nederland is de Volkswagen ID.3 1ST verkrijgbaar vanaf 37.990 euro, maar dan kom je dus op de wachtlijst.