- Volkswagen presenteerde woensdagavond de langverwachte elektrische Volkswagen ID. Buzz en ID. Buzz Cargo.
- De busjes hebben een reikwijdte van ongeveer 410 kilometer dankzij het 77 kWh accupakket, en kunnen snelladen met maximaal 170 kW.
- De busjes zijn vanaf mei te bestellen en zullen in het najaar op de weg verschijnen.
- Lees ook: Dit zijn 7 opvallende elektrische auto’s die in 2022 in Nederland op de markt komen
Hij is terug: de Volkswagen T1 hipsterbus. Maar dan wel in een nieuw geëlektrificeerd jasje. De Duitse autofabrikant trok woensdagavond het doek van de nieuwe Volkswagen ID. Buzz en ID. Buzz Cargo.
Het idee van de ID. Buzz stamt al uit 2017, toen VW met de Buzz Concept kwam. Na jaren van zoethoudertjes is het nu dan eindelijk tijd voor het echte werk. De elektrische bus heeft nog steeds hints van het conceptmodel en lijkt, vooral dankzij zijn tweekleurige lak, ook daadwerkelijk op de klassieker waarop hij gebaseerd is.
Benieuwd hoe de nieuwe bussen er vanbinnen uitzien? Bekijk dan de slideshow hieronder.
Dit zijn de Volkswagen ID. Buzz en ID. Buzz Cargo
Dit zijn de Volkswagen ID. Buzz en ID. Buzz Cargo
-
Dit is hem dan, de Volkswagen ID.Buzz: het langverwachte elektrische eerbetoon aan de iconische hipsterbusjes uit halverwege de vorige eeuw.
Foto: Volkswagen
-
Al is er van dat eerbetoon weinig terug te zien als je de twee kleurige laklaag wegdenkt. Dan komt juist het bekende ID-gezicht, dat alle elektrische VW’s dragen, naar voren.
Foto: Volkswagen
-
Ook aan de achterkant is het een typische Volkswagen ID.
Foto: Volkswagen
-
Hier voor je zie je trouwens de ID. Buzz. Dat is de personenversie van de bus. Er komt er ook een die Volkswagen de ID. Buzz Cargo noemt.
Foto: Volkswagen
-
De Volkswagen ID. Buzz wordt volledig CO2-neutraal en grotendeels van gerecyclede materialen gemaakt. Dat betekent dat er in het interieur geen dierlijke materialen te vinden zullen zijn. Maar de gebruikte stoffen zullen toch een luxe “touch en feel” hebben, zegt VW.
Foto: Volkswagen
-
Leuk detail aan het interieur is dat het silhouet van de Volkswagen T1-bus in de zij- en stoelpanelen te vinden is. Tenminste, dat beweert Albert Kirzinger, hoofd Design bij Volkswagen Bedrijfswagens.
Foto: Volkswagen
-
Achter de achterklep is een gigantische laadruimte te vinden (1.121 liter). De stoelen zijn ook nog op te klappen, waardoor de ruimte bijna verdubbelt (2.205 liter).
Foto: Volkswagen
-
Zoals je kunt zien, zijn de stoelen niet in zijn geheel weg te klappen, maar laten ze een soort verhoging achter.
Foto: Volkswagen
-
Op dit moment zien we de ID. Buzz nog in z’n 5-stoelsconfiguratie, maar de fabrikant zegt dat er later ook nog voor een optionele rij stoelen gekozen kan worden. Ook komt er dan een Buzz met een langere wielbasis.
Foto: Volkswagen
-
Volkswagen belooft dat de ID. Buzz een “geheel nieuwe rijbeleving” zal hebben. Dat wordt mede mogelijk gemaakt doordat de enige elektromotor in het voertuig de achterwielen aandrijft.
Foto: Volkswagen
-
De ID. Buzz blinkt niet uit op reikwijdte, vermogen of snelheid. De 77 kWh geeft een bereik van ongeveer 410 kilometer. Laden gaat met 3 fasen met 11 kW en snelladen gaat met 170 kW. Daarmee is de accu van 5 naar 80 procent geladen in ongeveer 30 minuten.
De topsnelheid ligt vast op 145 kilometer per uur.
Foto: Volkswagen
-
Vanzelfsprekend heeft de elektrische bus allerlei nieuwe technische snufjes aan boord. Denk hierbij aan de laatste rijhulpsystemen en de mogelijkheid om software te updaten via ‘over the air’-updates.
Foto: Volkswagen
-
Daarnaast is de Buzz de eerste auto die gebruikt kan maken van de ‘Travel Assistant’. Die technologie zorgt ervoor dat de auto gedeeltelijk autonoom kan rijden. Hiervoor gebruikt het data verzameld van andere weggebruikers in de buurt.
Ook kan de bus zichzelf automatisch parkeren op eerder aangeleerde plekken met Trained Park Assist.
Foto: Volkswagen
-
Wil je trouwens lange stukken bagage meenemen, dan kun je de ‘underload’-optie aanvinken. Dan maakt Volkswagen ruimte om die bagage onder de stoelen door te schuiven.
Foto: Volkswagen
-
De ID. Buzz Cargo is in essentie dezelfde elektrische Volkswagenbus, maar dan zonder de inrichting achter de voorstoelen. Daardoor is er ruimte voor twee europallets en kan er 650 kilo geladen worden.
Foto: Volkswagen
-
De afmetingen van beide modellen zijn precies hetzelfde. De enige verschillen zijn dat de Cargo alleen rechts een schuifdeur heeft en dat ‘ie minder ramen telt dan de normale Buzz.
Foto: Volkswagen
-
Tegenover de leuk gekleurde ID. Buzz is het interieur van de Cargo simpel en doeltreffend.
Foto: Volkswagen
-
Volkswagen toont het nog niet, maar de ID. Buzz Cargo heeft een unieke optie tegenover de personenbus: er kan gekozen worden voor drie zitplekken voorin.
Foto: Volkswagen
-
Zowel de Volkswagen ID. Buzz als de ID. Buzz Cargo zullen vanaf mei te bestellen zijn. Hoeveel ze gaan kosten is helaas nog niet bekend. Leveringen beginnen in het najaar.
Foto: Volkswagen
-
Volkswagen heeft overigens ook al plannen voor toekomstige modellen. Zo komt er een ID. Buzz met vierwielaandrijving en, hoe kan het ook anders, een California: het bekende campermodel.
Ook zijn er plannen voor versies met grotere en kleinere accupakketten.
Foto: Volkswagen