- Volkswagen presenteerde maandag het ontwerp van de volgende volledig elektrische auto van het merk: de Volkswagen ID. Aero.
- Volkswagen legt met de ID. Aero de nadruk stroomlijning. De auto heeft een zeer lage luchtweerstand.
- De auto moet volgend jaar op de Europese markt verschijnen. Wanneer precies, kan Volkswagen nog niet zeggen.
- Lees ook: De Volkswagen ID. Buzz is een eerbetoon aan de iconische T1, maar dan volledig elektrisch
Volkswagen presenteerde maandag de volgende volledig elektrische auto van het merk: de Volkswagen ID. Aero. Het is de spirituele opvolger van de Volkswagen Passat en de Aero moet vanaf 2023 in productie gaan.
Volkswagen legt met de ID. Aero de nadruk stroomlijning. De auto heeft een Cw-waarde, een maatstaf voor de luchtweerstand, van slechts 0,23. Om dat te behalen moest er onder andere afstand gedaan worden van reguliere deurhendels. In plaats daarvan moeten de autodeuren geopend worden met behulp van een aanraakgevoelige strip.
Maar dankzij die lage luchtweerstand kan de ID. Aero volgens Volkswagen 620 kilometer afleggen op één lading van de 77 kWh metende batterij. Dat komt neer op een verbruik van 12,4 kWh per 100 km.
Daarmee haalt de Aero overigens bij lange na de efficiëntie van de Mercedes-Benz Vision EQXX niet. Die verbruikte 8,3 kWh per 100 km tijdens de laatste rit waarmee het een record zette. Toch is het een stuk lager dan het verbruik van de reguliere ID.3 die het moet doen met 16,6 kWh per 100 km.
De Volkswagen ID. Aero moet volgend jaar op de Europese markt verschijnen. Wanneer precies, kan Volkswagen nog niet zeggen.