- Volkswagen toonde maandag het productiemodel van de grootste auto in de elektrische ID-familie: de Volkswagen ID.7
- De auto moet de Volkswagen Passat gaan vervangen en komt in de toekomst ook nog als een stationwagen.
- Het topmodel kan tot wel 700 kilometer afleggen op een volle accu en zit vol met technische en comfortverhogende snufjes.
- Lees ook: We reden een week in de NIO ET7, een luxe Chinese EV die je zonder accu kan kopen: dit viel ons op
Maandag toonde Volkswagen de grootste telg van de volledig elektrische ID-familie aan het publiek: de Volkswagen ID.7. Met zijn lengte van bijna 5 meter moet hij de plaats van de huidige Passat innemen.
De ID.7 heeft als doel om lange reizen gevoelsmatig te verkorten, stelt Volkswagen op zijn site. Dit wil het bereiken met allerlei technische en comfortverhogende snufjes. Welke dat zijn, lees en zie je hieronder.
De grootste elektrische Volkswagen tot nu toe: dit is de ID.7
De grootste elektrische Volkswagen tot nu toe: dit is de ID.7
-
De ID.7 is Volkswagens nieuwste telg in de ID-familie. Het is ook direct de grootste met een lengte van bijna 5 meter, een breedte van ongeveer 1,8 meter en een hoogte van meer dan 1,5 meter.
Foto: Volkswagen
-
Toch rolt het geheel op hetzelfde platform als de andere ID-modellen: het MEB-platform. Er moet wel gezegd worden dat Volkswagen hier een aanpassing op heeft gedaan, met een krachtigere elektromotor van 286 pk.
Foto: Volkswagen
-
Tussen de wielen is ruimte voor een groter accupakket van 86 kWh. Daarmee zou de ID.7 in theorie zo’n 700 kilometer kunnen afleggen. Maar dit pakket is wel optioneel. Standaard wordt de limousine afgeleverd met een 77 kWh accupakket. Daarmee is op papier 615 kilometer haalbaar.
Foto: Volkswagen
-
Opmerkelijk is dat de twee accupakketten met verschillende snelheden opgeladen kunnen worden. Het pakket van 77 kWh laadt met maximaal 170 kW en de 86 kWh-variant laadt met 200 kWh.
Foto: Volkswagen
-
Het belangrijkste aan deze ID.7 lijkt de flinke ruimte tussen de assen. Die meet maar liefst drie meter, wat zorgt voor flink wat ruimte in het interieur.
Foto: Volkswagen
-
De afmetingen van de auto geven, zoals je ziet, een weelde van ruimte voor zowel de mensen voor- als achterin.
Foto: Volkswagen
-
Daar komt nog eens bij dat de stoelen optioneel uitgerust kunnen worden met allerlei comfortverhogende opties. Denk hierbij aan verwarming, maar ook verkoeling en massages.
Foto: Volkswagen
-
En die massagestoelen beperken zich niet tot wat gekneed in de rug. Ze zijn voorzien van tien luchtkussens die ook “het bekken ontspannen én activeren”, aldus Volkswagen.
Foto: Volkswagen
-
Op het dashboard vinden we een 15-inch touchscreen waarmee allerlei functies van de auto ingesteld kunnen worden.
Foto: Volkswagen
-
Maar je kunt ook tegen de ID.7 praten. Je kunt bijvoorbeeld zeggen dat je koude handen hebt, waarop de auto de stuurverwarming voor je zal aanzetten.
Foto: Volkswagen
-
Maar wellicht is het interessanter om te weten dat de ID.7 gebruik maakt van zogenaamde ‘zwermdata’. Dat wil zeggen dat hij informatie van andere auto’s verzameld en toepast op de rijhulpsystemen. Zo kan hij bijvoorbeeld zelf afremmen voor bochten.
Foto: Volkswagen
-
Nog een interessante optie is het panoramadak. Dit stuk glas is namelijk niet van normaal glas, maar gemaakt van ‘Smart Glass’. Dat betekent dat hij met een druk op de knop zichzelf elektronisch kan dimmen om de zon in de warmere zomermaanden buiten het interieur te houden.
Foto: Volkswagen
-
En mocht je je nu al zorgen maken over hoe je deze grote VW in een parkeervak krijgt, dan kunnen we je melden dat de auto dit voor je kan doen.
Foto: Volkswagen
-
Met Park Assist Pro onthoudt de ID.7 de laatste 50 meter die zijn afgelegd en kan het op basis daarvan zichzelf in- en uitparkeren. Ja, zelfs uit het krappe parkeervak manoeuvreren kan de auto helemaal zelf.
Foto: Volkswagen
-
Qua uiterlijk is de ID.7 duidelijk onderdeel van de ID-familie. De lichtbalk is ook terug op deze auto. Al stelt Volkswagen dat het nu een iets statigere variant is…
Foto: Volkswagen
-
Hetzelfde geldt voor de achterkant. Waar we nog iets anders leuks over kunnen zeggen, want hier zien we slechts één variant van de ID.7 die er gaat komen. Hij komt er namelijk ook als stationwagen. Logisch, want het is immers een vervanger van de Volkswagen Passat en die is er ook in twee varianten.
Foto: Volkswagen
-
De Volkswagen ID.7 moet vanaf ergens deze herfst bij de dealers te bewonderen zijn. Welk prijskaartje er aan te hangen komt, maakt Volkswagen op een later moment bekend.
Foto: Volkswagen