- De wortels van Volkswagen gaan terug tot het Derde Rijk, waar Adolf Hitler het toenmalige staatsbedrijf als middel zag om auto’s te maken voor de ‘gewone man’.
- Na de Tweede Wereldoorlog ontwikkelde Volkswagen zich tot wereldmerk met de iconische Kever en later het onder de hippiegeneratie populaire Bulli-busje.
- Anno 2022 staat de Duitse autobouwer aan de vooravond van een nieuwe transformatie: de omslag naar elektrisch rijden.
- Lees ook: Volkswagen wil Tesla van de troon stoten met elektrische auto’s: de ambitieuze strategie van de Duitse autofabrikant stuit op flinke tegenwind
Het Duitse Volkswagen-concern behoort al jaren tot de top-3 van grootste autofabrikanten ter wereld.
De grote uitdaging van dit moment is de transformatie naar elektrisch rijden. Daarbij is het vizier vooral gericht op het inhalen van Tesla, dat vooralsnog de belangrijkste maker is van elektrische auto’s.
Of dat gaat lukken, zal de komende jaren moeten blijken. Volkswagen heeft in ieder geval genoeg ervaring met onwaarschijnlijke omwentelingen. De Duitse autobouwer ontstond als staatsbedrijf in het nazi-Duitsland van Adolf Hitler. Na de Tweede Wereldoorlog werd Volkswagen een wereldmerk met iconische modellen als de Kever en de iconische Transformer, het hippiebusje dat ook bekend als de Bulli.
Benieuwd naar de rest van het verhaal? Bekijk dan de slideshow hieronder!
De roerige geschiedenis van Volkswagen in vogelvlucht
De roerige geschiedenis van Volkswagen in vogelvlucht
-
Volkswagen werd in 1937 opgericht als een staatsbedrijf onder Hitlers bewind.
Bron: History.com
Heinrich Hoffmann/Hulton Archive/Getty Images
-
Het ontwikkelen van een "auto voor het volk" was een geliefd project van de fascistische dictator. Hij bestempelde Volkswagen als "een symbool van de nationaal-socialistische volksgemeenschap".
Bron: United States Holocaust Memorial Museum
Keystone/Hulton Archive/Getty Images
-
Maar toen de Tweede Wereldoorlog begon, moest Volkswagen het doel voor een auto voor de massa opgeven en zich gaan richten op de oorlogsproductie.
Bron: United States Holocaust Memorial Museum
Hulton-Deutsch Collection/CORBIS/Corbis via Getty Images
-
De Volkswagenfabriek in Fallersleben was een populaire bestemming voor dwangarbeiders. Op het hoogtepunt bestond 60 procent van de arbeiders uit Russische krijgsgevangen en joden uit concentratiekampen.
Bron: United States Holocaust Memorial Museum
Ullstein bild/ullstein bild via Getty Images
-
In 1944 zette een VW-ingenieur 950 joodse gevangenen uit Auschwitz, het grootste concentratiekamp, aan het werk in de fabriek in Fallersleben.
Bron: United States Holocaust Memorial Museum
dpa/picture alliance via Getty Images
-
Er bevonden zich vier concentratiekampen en acht werkkampen op grond van Volkswagen. Daarnaast was er ook een 'ziekenboeg', die zwangere werknemers van hun pasgeborenen scheidde. Men gaat er vanuit dat er hier meer dan 300 kinderen van Volkswagenarbeiders zijn vermoord.
Bron: United States Holocaust Memorial Museum
Noe Falk Nielsen/NurPhoto via Getty Images
-
Aan het eind van de oorlog bevrijdde de geallieerden de arbeiders en gaven de fabrieksstad de nieuwe naam 'Wolfsburg'. Tot op de dag van vandaag draagt de stad deze naam. Ook is het nog steeds het hoofdkwartier van Volkswagen.
Bron: Volkswagen
RONNY HARTMANN/AFP via Getty Images
-
Het Britse leger heeft korte tijd de Volkswagenfabriek overgenomen in 1945. Het droeg het bedrijf op om 20.000 sedans te maken.
Bron: Volkswagen AG
Three Lions/Hulton Archive/Getty Images
-
Al snel gingen de eerste Volkswagen Kevers naar buitenlandse markten zoals Frankrijk, Zwitserland en Zweden. De eerste modellen kwamen in 1950 aan land in de VS.
National Motor Museum/Heritage Images/Getty Images
-
De connectie tussen Volkswagen en het nazi-regime maakte het aanvankelijk erg moeilijk om de auto's buiten de Duitse grens te verkopen. Maar tegen 1960 was VW het populairste buitenlandse automerk in de VS.
Bron: History.com
Archive Photos/Getty Images
-
De Volkswagen Westfalia-camper, de cultklassieker die ook wel de 'Microbus' genoemd wordt, werd voor het eerst in 1951 geproduceerd en vond in 1956 zijn weg naar de VS.
Bron: Smithsonian Magazine
Keystone/Getty Images
-
De relatief grote bus werd aanvankelijk erg populair omdat hij veel mensen en materialen kon vervoeren. Later werd hij omarmd door alternatieve groepen als surfers en Woodstock-hippies.
Bron: Insider
Bob D'Olivo/The Enthusiast Network via Getty Images/Getty Images
-
De iconische bus heeft nu nog steeds het imago als icoon van de tegencultuur.
Bron: Smithsonian Magazine
Bettmann/Getty Images
-
In 1998 maakte Volkswagen bekend dat het een fonds voor oorlogsarbeiders ter waarde van 20 miljoen Duitse Mark (ongeveer 12 miljoen euro) opzette. Hiermee wilde het bedrijf mensen compenseren die geforceerd werden om onder het nazi-regime te werken in de fabriek in Fallersleben.
Bron: The New York Times
Sean Gallup/Getty Images
-
Volkswagen bleef bekende modellen uitbrengen. Denk hierbij aan de New Beetle, de Jetta en de Golf.
Volkswagen
-
-
Volkswagen AG heeft tegenwoordig 10 merken in het bezit, waaronder Lamborghini, Bentley, Porsche en Audi.
Bron: Volkswagen AG
Porsche
-
In 2017 werd Volkswagens reputatie opnieuw op de proef gesteld. De automaker erkende schuld in het beruchte dieselschandaal, waarbij het auto's van sjoemelsoftware voorzag om door de uitstoottests te komen.
REUTERS/Ina Fassbender
-
De Duitse autofabrikant richt zich nu op het produceren van elektrische voertuigen. Het doet dit omdat de EU heeft besloten dat er in 2035 alleen nog voertuigen zonder verbrandingsmotor verkocht mogen worden.
Bron: Kelley Blue Book
Tim Levin
-
Volkswagen was een van de eerste autofabrikanten die een EV bouwde. Het begon al in 1970 met de ontwikkeling hiervoor, omdat de wereld toen dacht dat de olievoorraden op zouden raken.
Bron: Volkswagen
Julian Stratenschulte/picture alliance via Getty Images
-
Het resultaat van deze ontwikkeling kwam in 1972 met de Elektro Transporter. Dit was een elektrisch aangedreven bus met een bereik van 70 kilometer en een topsnelheid van 70 kilometer per uur. Er werden er 70 van gemaakt.
Bron: Volkswagen
Courtesy of Volkswagen
-
Op dit moment verkoopt Volkswagen 9 elektrische modellen verdeeld over al haar merken. De meeste zijn onderhuids hetzelfde, omdat ze op het 'MEB-platform' gemaakt zijn. Dat is een basis chassis dat door merken van VW gebruikt wordt.
Volkswagen AG
-
De langverwachte elektrische bus en spirituele opvolger van de Volkswagen T3, de ID.Buzz, is sinds kort op de Nederlandse wegen te vinden.
Bron: Business Insider Nederland
Volkswagen
-
Voormalig Volkswagen CEO Herbert Diess stond erom bekend dat hij wilde concurreren met Elon Musk. Onder zijn leiding ontwikkelde VW de volledig elektrische ID.3. Deze moest concurreren met de Tesla Model 3.
Bron: Insider
Courtesy of Volkswagen AG
-
Volkswagen wil tegen 2025 Tesla van de troon stoten als grootste fabrikant van elektrische auto's.
Bron: Business Insider Nederland
Kena Betancur/VIEW press
-
In de eerste helft van 2022 wist Volkswagen de marktleider op het gebied van EV's te worden. Om dit te bereiken verhoogde het de leveringen van de elektrische auto's met 27 procent. In de VS gaat VW nog niet aan kop, daar heeft Tesla nog tweederde van de markt in handen.
Bronnen: Volkswagen, Electrek
Getty Images
-
Als reactie op Elon Musks overname van Twitter, liet actrice Alyssa Milano weten dat ze haar Tesla had ingeruild voor een volledig elektrische Volkswagen. Ze was het niet eens met de toename van haatberichten op het sociale platform. Daarop kwam de historie van Volkswagen ook weer naar boven.
Phillip Faraone//Taylor Hill/Getty Images
-
Op dit moment blijft Tesla koning van de EV's. En topman Elon Musk blijft grappen dat Volkswagens vastberadenheid om hem te verslaan een vorm van "gratis adverteren" is.
Bron: Twitter
Christophe Gateau/Getty Images