- Volkswagen Groep wil niet langer de grootste autofabrikant ter wereld worden en gaat daarom 60 procent van het aanbod schrappen, zegt de financieel directeur tegen The Financial Times.
- Het Duitse autoconcern gaat zich richten op kwaliteit en de winstmarge, waarmee het eigenlijk zegt dat het vooral duurdere luxemodellen gaat produceren.
- Volkswagen treedt hiermee in de voetsporen van onder meer BMW en Mercedes, die al eerder een vergelijkbare strategie aankondigden.
- Lees ook: Volkswagen wil Porsche naar de beurs brengen – analisten schatten de waarde op minstens €60 miljard.
Het Duitse autoconcern Volkswagen Groep heeft niet langer het doel om de grootste autofabrikant van de wereld te worden. De eigenaar van merken als Volkswagen en Audi stapt over op een strategie van kwaliteit en hogere winstmarges.
Dat houdt in dat er in de toekomst tientallen modellen van merken als Volkswagen, Seat en Skoda uit het aanbod zullen verdwijnen. Ook betekent het dat er veel minder auto’s uit de fabrieken van het Duitse concern zullen rollen.
Vooral in het aanbod van benzine- en dieselauto’s zal worden gesneden, zegt financieel directeur Arno Antlitz tegen de Britse zakenkrant The Financial Times. Volgens Antlitz verdwijnt ruim 60 procent van de modellen die de hele Volkswagen Groep in Europa aanbiedt binnen de komende acht jaar.
De nieuwe strategie lijkt in het verlengde te leggen van de aanpak die noodgedwongen tijdens de coronapandemie werd gehanteerd, niet alleen door Volkswagen Groep, maar ook door Mercedes en BMW.
Door de toenemende vraag naar voertuigen en de aanhoudende chiptekorten verschoven ze allemaal de productie naar de duurdere voertuigen met hogere winstmarges. Hierdoor verkochten de Duitse automerken minder auto's, maar boekten ze wel recordomzetten.
De Volkswagen Groep verschoof tijdens de coronapandemie de focus vooral naar luxemerken als Porsche en Audi. Dat zijn al jaren de meest winstgevende merken van het concern. Audi gaf eerder dit jaar al aan in zijn geheel te stoppen met de goedkopere modellen en zich toe te leggen op de duurdere en luxere modellen die meer opleveren.
Zowel Volkswagen als BMW en Mercedes benadrukken dat het niet gaat om een strategiewijziging voor de korte termijn. Ze beweren allemaal dat ze ook als de chiptekorten en coronaproblemen voorbij zijn, de focus op kwaliteit en marges blijven leggen.
Het weg die het Volkswagenconcern inslaat, is tekenend voor de toekomst van een industrie die zich altijd richtte op winst door meer auto's te verkopen. Nu loopt de auto-industrie onder meer tegen de overgang naar elektrisch rijden aan en hebben fabrikanten moeite om daar een winstgevende propositie van te maken. Dit wordt extra bemoeilijkt door stijgende prijzen voor grondstoffen.
Volkswagen investeerde 52 miljard euro in de overgang naar elektrische aandrijflijnen en zegt dat het binnen afzienbare tijd winst gaat maken op de elektrische auto's. Maar daarbij plaatste financieel directeur Antlitz tegenover de FT wel een kanttekening, want hij gaat er vooralsnog vanuit dat de oorlog in Oekraïne binnenkort voorbij is en dat de grondstofprijzen daardoor zullen dalen.