ANALYSE – Als ik bij een stoplicht achter een Volkswagen sta, heb ik altijd meer last van uitlaatgassen dan bij een ander merk. De sjoemelsoftware staat zeker niet aan, denk ik dan.

Het is waarschijnlijk ingebeeld, maar zo werkt het menselijk brein nu eenmaal. Imago kan goud waard zijn, maar ook dodelijk. En daarom gaat Volkswagen de komende jaren vol inzetten op nieuwe technologieën als elektrisch en autonoom rijden en autodelen.

Er worden 30 duizend banen geschrapt om de winstgevendheid te vergroten, het doel is een winstmarge van 6 procent, waarmee VW in de middenmoot van de auto-industrie terecht zou komen. Nu bungelt VW qua winstgevendheid nog onderaan in de sector.

Dieselschandaal kost geld

Goed voor de beurskoers misschien, maar daarmee is het aandeel nog geen geheide koop. Dat VW zich lijkt af te keren van diesel is voor beleggers op de lange duur misschien gunstig, op de korte termijn kost het dieselschandaal en het imagoprobleem vooral veel geld. BMW is een interessanter Duits autoaandeel: een sterker merk en een hogere winstgevendheid.

BMW doet het goed in China en werkt er al langer hard aan om zijn elektrische modellen op hetzelfde hoge niveau te krijgen als de benzine-modellen. De i series elektrische auto’s van BMW zijn bepaald niet de eerste volledig elektrische auto’s op de markt maar het is ook geen overhaaste inhaalpoging zoals VW die nu inzet.

Wat vooral goed is aan de i3 en de i8 is de extreem lichtgewicht carrosserie, gemaakt van ijzersterk carbon-fiber. Daarnaast heeft BMW een slimme manier bedacht en gepatenteerd om de batterijen, die het afneemt bij Samsung, zo met elkaar te verbinden dat een grote batterij ontstaat die stabiel genoeg is om een auto aan te drijven.

Duurzame strategie BMW

BMW had al voor het sjoemelsoftware-schandaal als een van de weinige Europese automakers duurzaamheid echt omarmd. Carbon-fiber kost veel energie om te produceren, maar de Beierse automaker wil daarvoor alleen duurzame bronnen gebruiken.

Bij de BMW-fabriek in Leipzig staan vier windturbines die genoeg energie leveren voor het hele productieproces. De fabriek in de Amerikaanse staat Washington wordt volledig gevoed met elektriciteit uit waterkracht. Daarnaast is er een plan ontwikkeld om de auto’s uit de i-serie ook weer te ontmantelen: ongeveer 95 procent van het materiaal van de auto kan worden hergebruikt.

Het aandeel BMW is op acht keer de winst en met een dividendrendement van 4 procent zonder meer aantrekkelijk geprijsd en zit daarom ook in de modelportefeuille van Beleggen kun je zelf 2017, dat deze week verscheen.

Patrick Beijersbergen is beleggingsanalist en auteur van ‘De kleine Buffett’ en de jaarboeken 'Beleggen kun je zelf'. Onder pseudoniem Jakob Bergen schreef hij de thriller ‘Bloedbank’. Hij bezit aandelen BMW.