Het is al even duidelijk dat we volgend jaar de 25.000 euro kostende, volledig elektrische Volkswagen ID.2 kunnen verwachten. Maar over een nog goedkopere elektrische auto was VW wat minder duidelijk.

Na wat gerommel met data is nu dan eindelijk zeker: Volkswagen presenteert in 2027 een 20.000 euro kostende elektrische auto.

Maar aan de bevestiging zitten wel wat details die belangrijk zijn om te weten. Zo verhelderde Volkswagen dat het de 20.000 euro als richtprijs ziet en dit dus niet hard belooft. Mocht het lukken om de auto op de markt te brengen voor dat geld, dan zal het tevens gaan om een vanafprijs en dus niet de vorig jaar verkondigde “minder dan 20.000 euro.”

Voorlopig zal de nieuwe Volkswagen de naam ID.1 meekrijgen en wordt het een opvolger voor de e-Up, die niet langer in productie is. Daarnaast lijkt het er heel erg op dat de kleinere VW ook onder de vlaggen van andere merken van het moederbedrijf van Volkswagen uitgebracht zal worden. Dit is ook het geval voor de ID.2 die volgend jaar aangekondigd zal worden. Daarvan komt ook een variant van Cupra en Skoda.

Lees ook: Een elektrische auto van €20.000: hoe kunnen Volkswagen, Renault en Tesla dat voor elkaar krijgen?

Elektrische Volkswagen van €20.000: gemaakt in Europa voor Europa

De ID.1 zal voor een groot deel in Europa gefabriceerd worden, waardoor VW de bouw van de goedkope EV toepasselijk 'vanuit Europa voor Europa' noemt. Hoeveel van de vierwieler precies in de EU gemaakt zal worden, is nog onduidelijk. Toch weerhield dat de autofabrikant er niet van om de voordelen als kortere transportroutes voor componenten en de daarmee gepaard gaande lagere CO2-uitstoot, aan te kaarten.

Aanvankelijk leek het erop dat Volkswagen de 20.000 euro kostende auto in samenwerking met Renault zou gaan maken. Hierdoor zouden de kosten voor de ontwikkeling van onder andere het platform gedeeld kunnen worden. Maar deze gesprekken werden afgekapt, omdat de ondernemingsraad van VW het geheel in eigen beheer wilde houden, meldt Automotive News.

Ondertussen staat de Europese autobranche onder enorme druk om goedkopere auto's op de markt te brengen. De vraag naar de duurdere elektrische auto's neemt af, waardoor de groei van marktaandeel van de elektrische auto afneemt. Ook hebben de Europese fabrikanten in toenemende mate te maken met concurrentie uit China, zowel op Europees als Chinees grondgebied.

LEES OOK: De Kia EV3 biedt 600 kilometer actieradius in een compact formaat – na de zomer zie je ‘m waarschijnlijk ook in Nederland