- De smartphones die elk jaar gepresenteerd worden, lijken steeds meer op hun voorganger doordat ze alleen marginale upgrades krijgen.
- Het maakt het voor kopers steeds minder interessant om elk jaar te upgraden naar een nieuw model.
- Wordt het tijd om van de jaarlijkse release af te stappen en alleen iets uit te brengen als het echt de moeite waard is?
- Lees ook: Je bent nergens meer veilig voor advertenties
Dit artikel verscheen eerder in de wekelijkse Business Insider Tech-Update. Deze nieuwsbrief ook ontvangen? Schrijf je dan onderaan deze pagina in.
OPINIE – Valt het je op dat er dit jaar niet echt een hype is voor de iPhone 14, of voor de nieuwe Samsung vouwtelefoons? Er druppelen hier en daar wat kleine geruchten naar buiten en er zijn ‘grote events’, maar de interesse is vele malen minder dan voorgaande jaren. Waarom? Misschien omdat smartphonekopers eigenlijk niet meer zo’n behoefte hebben aan een nieuw model.
Bekende tech-YouTuber Marques Brownlee zegt het al langer: “We hebben piek smartphone bereikt.” Daarmee doelt hij op de minimale verbeteringen die we elk jaar op de nieuwe telefoons krijgen. Die zijn de laatste tijd zo minimaal dat ze eigenlijk een aanschaf niet verantwoorden tegenover het voorgaande model. Zeker in het geval van de iPhone 14, want die is onderhuids nagenoeg een iPhone 13.
En omdat die upgrades zo minimaal zijn, betekent het ook dat je oude vertrouwde smartphone langer mee kan. Software blijft langer bruikbaar omdat de hardware niet zo snel ontwikkelt en dus amper nieuwe mogelijkheden schept voor de ontwikkelaars.
Komen we nu dan ook op een punt waarbij smartphonefabrikanten afstappen van de jaarlijkse nieuwe telefoon? De verkoopaantallen en daarmee de omzet lopen immers terug, toch?
Niet helemaal, want er is een tweedeling gaande op de smartphonemarkt. Duurdere telefoons (rond de 1.000 euro en meer) vinden namelijk juist meer aftrek dan voorheen. Rijkere mensen die dat geld kunnen en willen uitgeven aan een telefoon, blijven dat blijkbaar zeker doen. Zelfs als de verschillen tussen het oude en nieuwe model minimaal zijn.
Toch zijn er analisten die verwachten dat ook Apple dit jaar minder gaat verkopen. De relatief vroege presentatie van de iPhone 14 op 7 september zou daarnaar verwijzen. Het geeft een week extra verkooptijd dit jaar die het bedrijf hard nodig zou hebben om de cijfers op te pompen.
Maar Apple zelf zegt dat het geen afname in verkoop, maar zelfs een stijging verwacht. Aan de andere kant gaf het afgelopen maand wel een korting op telefoons in China. Iets wat het bedrijf nagenoeg nooit doet. Het geeft toch te denken dat Apple ook kampt met teruglopende verkoopcijfers.
Een markt waar de jaarlijkse releases ook normaal zijn, is in de videogames. Neem de jaarlijkse verkoopknaller Call of Duty bijvoorbeeld. Uitgever Activision verdiende elk jaar miljoenen, zelfs miljarden dollars aan de release. Maar die omzet werd jaar op jaar minder en minder, en de aandacht van gamers nam af. De games boden steeds minder nieuws en werden repetitief. Gamers voelden zich daarom niet zo snel geroepen om een nieuw deel te kopen en speelden de oudere varianten langer.
Voordat de franchise een stille dood zou sterven, bedacht Activision dat het verstandig was om in 2023 geen nieuwe Call of Duty uit te brengen. Daarmee doorbreekt de uitgever een reeks van bijna 20 jaar achter elkaar een game. Het is een poging om de franchise, die inmiddels als kwalitatief mindere 'cashcow' bekend staat, weer een nieuw en kwalitatief beter leven in de blazen zodat de gamers weer massaal terugkeren.
Dit voorbeeld is makkelijk te vertalen naar de tech-wereld. Daar brachten de jaarlijkse releases voorheen echt iets nieuws. Hierdoor wilde je die nieuwe telefoon hebben. Maar dat verandert de laatste tijd naar jaarlijkse updates met een marginaal betere camera en wat software-updates die ook op je oude apparaat werken.
En het is nog makkelijker naar Apple te vertalen, die eigenlijk al veel langer eens per twee jaar een echt nieuwe iPhone uitbrengt. Denk maar eens aan de iPhone 6s, 7s, Xs etc. Allemaal verbeteringen van de initiële modellen zonder ’s’-aanduidingen. En hoewel de ’s’ is weggevallen, houdt Apple de strategie nog steeds aan.
Maar niet alleen Apple heeft te maken met de minimaal geüpdate jaarlijkse nieuwe telefoons. Het laatste event van Samsung, waarbij het de nieuwe vouwtelefoons presenteerde, was eigenlijk hetzelfde als vorig jaar. Met exact dezelfde producten, alleen nu met marginaal betere hardware. Dat had ook stilletjes doorgevoerd kunnen worden. Samsung had dan de pijlen kunnen richten op een echt noemenswaardige verbetering volgend jaar.
Of de telefoonmakers Activision en het voorbeeld van Call of Duty gaan volgen? We zullen het zien. Als de nieuwe strategie van Apple om ons allemaal duurdere telefoons te laten kopen werkt, krijgen we ongetwijfeld volgend jaar een nog duurdere iPhone 15.