David Solomon is niet alleen de nieuwe bestuursvoorzitter van Goldman Sachs, de machtigste zakenbank van Wall Street.
Hij is ook DJ. En dat heeft zo z’n voordelen.
Onlangs vertelde Solomon bij een panel van zakenblad Fortune wat er gebeurde als hij een lift binnenstapte, nadat bekend werd dat hij bank zou gaan leiden: “Ik zei dan ‘hoi’, waarop de meeste mensen naar hun voeten staarden of in een hoek wegdoken.”
Maar dat alles veranderde toen afgelopen zomer bekend werd dat Solomon als DJ D-SOl optreedt in clubs in Manhattan, Brooklyn en The Hamptons.
“Toen mensen doorkregen dat ik deze hobby heb en van muziek houdt, zei een 24-jarige analist: ‘Hé David, ik zag je post hierover en ik hoorde je track.’ Mensen willen met je in contact komen en je vertellen hoe ze bij de firma terechtkwamen. Het is een kwestie van menselijk zijn en je open stellen voor anderen. We zijn zo gewend om werk en privé strikt gescheiden te houden, maar dat is nu aan het veranderen.”
Solomon, die per 1 oktober het stokje heeft overgenomen van Lloyd Blankfein, bracht begin juni z'n eerste single uit: Don't Stop, een dance-remix van de hit van Fleetwood Mac uit 1977.
Solomon geeft zijn hobby niet op nu hij CEO is. In een aflevering van de podcast Exchanges at Goldman Sachs beschrijft Solomon zichzelf als een fervente audiofiel die geïntrigeerd is door de moderne muziekindustrie.
Ook zegt hij dat een serieuze hobby buiten je werk cruciaal is om te overleven in een branche die erom bekend staat mensen te vermorzelen met lange, drukke werkdagen en eindeloze zakenreizen.
Solomon moedigt hogere managers bij Goldman aan om zich opener op te stellen naar junior medewerkers. Bijvoorbeeld door jongeren meer deelgenoot te maken van hun privéleven om een betere vertrouwensband te creëren.
Ook zei Solomon dat Goldman Sachs sociale netwerken binnen de bank beter moet benutten, om aantrekkelijk te blijven voor millennials. Er werken namelijk veel millennials bij de bank - grofweg de generatie die geboren is tussen 1980 en 2000.
Verder stimuleert Solomon initiatieven om meer vrouwen in belangrijke commissies te krijgen. "Om een écht aantrekkelijk bedrijf te worden, moet je een ziel hebben", zei hij dinsdag. "Je moet een hart hebben."