Telecom- en kabelbedrijf VodafoneZiggo is via een reeks fusies in vijf jaar tijd de belangrijkste tegenspeler van KPN geworden in Nederland. Zeven op de tien Nederlanders neemt één of meerdere producten van VodafoneZiggo af, van mobiele abonnementen tot internet. Maar hoe zorg je bij zo’n groot fusiebedrijf dat er één cultuur ontstaat met een duidelijke focus?
Tegenover de site CFO.nl legt financieel directeur Ritchy Drost (45) van VodafoneZiggo uit hoe het bestuur zorgt dat de zevenduizend medewerkers alle focus op de klant leggen.
“Cultuur is belangrijk, en zowel Ziggo als Vodafone heeft zijn eigen historie. We hebben die culturen gedefinieerd. Wie wil je zijn? En waarom? Het gaat erom het beste mee te nemen en daarmee een bedrijf te bouwen. En dus geen rode of oranje verf op bestaande muren te smeren. Nieuw, voor iedereen”, zegt Drost tegen CFO.nl.
Dit is mede een reden geweest om in 2018, twee jaar na de fusie van Vodafone Nederland en Ziggo, een nieuw hoofdkantoor in Utrecht te betrekken, en niet voor een van de bestaande vestigingen te kiezen.
CFO Drost draagt het gelijkheidsprincipe ook uit op de werkvloer: “Ik zit tussen alle finance-collega’s. Een pak? Is voor mij eerder uitzondering dan regel. VodafoneZiggo kent geen hiërarchie, wél structuur. Ook ons senior-leadership-team krijgt geen lunch op trolleys voorgeschoteld, maar zit gewoon in het bedrijfsrestaurant. Wij creëren gelijkheid met één opdracht: goed doen voor de klant.”