Een deel van het telecomverkeer wordt omgeleid via een centrale in Amsterdam.
Vodafone verwacht dat aan het einde van de dag de problemen met bellen en
sms helemaal zijn opgelost. 40 technici zijn bezig de storing te verhelpen.

De klanten die nu nog niet kunnen bellen, sms’en en mobiel internetten via hun
telefoon, komen allemaal uit de omgeving Rotterdam, meldt Vodafone. Mensen
buiten die regio hadden eerder op woensdag ook last van de storing, maar die
problemen zijn inmiddels hersteld. Zij worden omgeleid via Amsterdam en zijn
daardoor weer bereikbaar.

Door de vuur- en waterschade is naar verwachting alle apparatuur in het gebouw
verwoest. Uit veiligheidsoverwegingen hebben de technici die de problemen
proberen te verhelpen, voorlopig geen toegang tot het gebouw van Vodafone.

Brand in locatiekantoor Rotterdam

De brand in een belangrijk locatiekantoor van Vodafone is ontstaan in het pand
naast de telefoonaanbieder. Dat meldde het ministerie van Economische Zaken,
Landbouw en Innovatie. In het pand bevindt zich een belangrijk knooppunt
voor het telefoonverkeer van de provider.

Vodafone had aanvankelijk alleen hitte- en wateroverlast. Later sloeg de
brand, via het gezamenlijke dak, over naar het pand van Vodafone. De
brandweer verwijderde daarop een stuk van het dak van Vodafone.

Vodafone gaat ervan uit dat door de vuur- en waterschade alle apparatuur in
het gebouw volledig is verwoest.

Door de brand waren 700 masten in de regio's Rotterdam, Den Haag en
Kennemerland getroffen. Klanten in het westen van het land konden
woensdagochtend niet bellen of gebeld worden. Ook in het oosten en noorden
van het land zouden bellers problemen ondervonden hebben.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl