Achter de websites van onder andere Accenture, eBay en Marktplaats zitten verhalen verstopt van vluchtelingen die programmeur zijn geworden. Het is een campagne van programmeerschool HackYourFuture, bedoeld om techbedrijven bewust te maken van de schat aan onbenut talent.
“Ik groeide op in Aleppo, Syrië. Voordat de oorlog begon, ontwikkelde het land zich in rap tempo. Er kwamen meer gebouwen en winkelcentra en oude wegen werden gerepareerd…” Zo begint het verhaal van Jouri, Junior Frontend Developer bij Marktplaats.
Ze vertelt over haar leven in Aleppo, haar weerstand tegen het stempel ‘vluchteling’ en haar nieuwe start in Nederland. Ook legt ze uit hoe haar baan als programmeur haar helpt te aarden in een nieuw land. Die baan heeft ze te danken aan HackYourFuture, de programmeerschool die de campagne ‘Behind the Source’ deze week lanceerde.
Programmeur vertelt verhaal bij de broncode van sites zoals Marktplaats
Met een paar muisklikken kan iedereen het verhaal van Jouri de komende drie weken ontdekken. Hoe dat werkt: je gaat naar Marktplaats.nl. Vervolgens klik je met de rechtermuisknop op de pagina en selecteer je ‘Paginabron Weergeven’, of ‘View Page Source’.
Ook achter de websites van Accenture, Backbase, Exact, eBay, Zivver en HackYourFuture zijn verhalen van programmeurs met een vluchtelingenachtergrond verborgen. Alle zeven hebben ze de opleiding van HackYourFuture gevolgd, een traject van zeven maanden dat is toegespitst op behoefte in de markt. Na het afronden van de opleiding werden ze door de school begeleid naar een eerste baan in de IT- of tech-sector. En ze zijn niet de enigen: het bedrijf heeft inmiddels al 120 vluchtelingen aan werk geholpen.
Ondanks het grote tekort aan programmeurs is dat nog niet zo makkelijk, vertelt Wouter Kleijn, Managing Director van HackYourFuture. “We zien dat bedrijven twijfelen: wat is het niveau van jullie studenten, mogen ze wel wonen en werken in Nederland, hoe werkt dat allemaal?”
De campagne laat zien dat die twijfels ongegrond zijn: bij Marktplaats, eBay en veel andere bedrijven werken programmeurs met een vluchtelingenachtergrond. “En die hebben veel baat bij dat talent”, weet Kleijn. Door bestaande succesverhalen te delen hoopt hij ook andere bedrijven de ogen te openen.
Gebruik maken van talent
Het project heeft nog een ander doel. Kleijn hoopt dat Behind the Source het gesprek over vluchtelingen naar een ander niveau zal tillen. “Het gaat niet om migratie. Het gaat erom dat je ziet: wat cool, deze mensen zorgen ervoor dat de apps en websites waar wij gebruik van maken, werken. En daar mogen we best wat meer bij stilstaan. De focus ligt niet op de politieke of emotionele kant van het verhaal, maar op individueel potentieel.”
Het creatieve brein achter de campagne is reclame- en designbureau 72andSunny in Amsterdam. Guillaume Roukhomovsky van 72andSunny hoopt dat met name potentiële werkgevers met andere ogen naar afgestudeerde programmeurs zullen kijken. “Het woord vluchteling wordt geassocieerd met ellende en armoede. Als je recruiter bent, is het moeilijk om afstand te nemen van die perceptie en te denken: dit is geen ellende, dit is talent. En dat moeten we omarmen.”
Behind The Source wordt verspreid via LinkedIn, maar de campagne is ook op straat te zien. In gebieden waar veel techbedrijven zijn gevestigd, trekken posters en billboards de aandacht van potentiële werkgevers, onder meer op de Amsterdamse Zuidas en in Eindhoven en Den Haag.