Rekent de luchthaven in het huidige boekjaar (dat afloopt op 1 april) nog op
400.000 passagiers; volgend boekjaar zal dat aantal rond de 600.000 liggen.
Het is voor het eerst dat een budgetmaatschappij Maastricht Aachen Airport (MAA)
als thuisbasis kiest.
“Het gaat dan wel om maar één toestel, maar het betekent voor ons wel een
verdubbeling van het aantal Ryanair-passagiers”, zegt luchthavendirecteur
Sander Heijmans tegenover Luchtvaartnieuws.nl.
“Elk gestationeerd vliegtuig levert 300.000 passagiers op.”
Ryanair verwacht in volgend jaar 450.000 passagiers te vervoeren van en naar
MAA. Germanwings, Transavia en Corendon Airlines zullen voor de rest zorgen.
Werkgelegenheid
De basis is goed voor de werkgelegenheid op de luchthaven. Volgens directeur
Sander Heijmans verschaft de stationering van een toestel werk aan onder
meer extra check-in medewerkers, platformmedewerkers, schoonmaakpersoneel en
Marechaussees voor de zogeheten non-Schengenvluchten. “Ook catering voor de
vluchten zal hier aan boord van de toestellen worden geladen”, zegt
Heijmans.
Met een jaarlijks aantal van 450.000 passagiers levert de basis volgens
Ryanair – dat uitgaat van duizend banen per miljoen passagiers – op en rond
de luchthaven in totaal 450 banen op.
Reguliere onderhoudswerkzaamheden aan Ryanair-toestellen, behalve line
maintenance, zullen niet in Maastricht plaatsvinden. Daarvoor beschikt de
maatschappij over eigen faciliteiten verspreid in Europa.
Passagiersvervoer
Heijmans verwacht dat de extra Ryanair-activiteiten een positieve boost geven
aan het passagiersvervoer op de luchthaven, die het de afgelopen jaren juist
vooral van vracht moest hebben. “Je bereikt hiermee veel meer reizigers in
de ‘achtertuin’. Mensen zullen in hun hoofd krijgen dat het vanaf Maastricht
Aachen Airport goedkoop vliegen is, en ons als optie overwegen wanneer ze op
reis gaan. Ze moeten als het ware een drempel over, en met een Ryanair-basis
kan dat. Bijkomend voordeel is dat ook andere luchtvaartmaatschappijen
zullen meeliften op de bekendheid.”
De luchthavendirecteur is niet bang dat Ryanair de stekker uit de basis trekt
in het geval de resultaten zouden tegenvallen. “Het is nog nooit voorgekomen
dat Ryanair een basis heeft gesloten vanwege tegenvallende commerciële
resultaten; uitsluitend om andere redenen. En wij zijn al de 51ste basis. Ze
weten dus heel goed waar ze mee bezig zijn.”
De ticketverkoop van de nieuwe Ryanair-routes vanaf Maastricht start woensdag.
Lees meer luchtvaartnieuws op Luchtvaartnieuws.nl.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl