- In de ruim 12.000 vierkante meter grote keuken van Gate Gourmet in Washington worden dagelijks duizenden vliegtuigmaaltijden bereid.
- Het Zwitserse bedrijf heeft meer dan 200 vestigingen op vliegvelden in 60 verschillende landen.
- Redacteur Taylor Rains van Insider nam een kijkje in de keuken waar zowel maaltijden voor de economy class als luxere gerechten voor de first en business class worden klaargemaakt.
- Lees ook: Dit zijn de meest bizarre dingen die stewards (en stewardessen) hebben meegemaakt tijdens een vlucht
Het Zwitserse bedrijf Gate Gourmet verzorgt op meer dan 200 vliegvelden wereldwijd de maaltijden voor internationale vluchten. En dat luistert heel nauw.
Zo hebben passagiers een verminderde smaak aan boord en moet er rekening worden gehouden met het afkoelen en opwarmen van maaltijden, en met eventuele vertragingen. Luchtvaartmaatschappijen kunnen afhankelijk van hun budget en imago zelf kiezen uit alle mogelijke menu’s die Gate Gourmet kan verzorgen.
Benieuwd hoe de keuken van Gate Gourmet eruitziet? Bekijk dan de slideshow hieronder.
Neem een kijkje in de ruim 12.000 vierkante meter grote keuken van Gate Gourmet in Washington
Neem een kijkje in de ruim 12.000 vierkante meter grote keuken van Gate Gourmet in Washington
-
Tijdens de coronapandemie werden luchtvaartmaatschappijen gedwongen hun werkwijze te veranderen voor het bereiden en serveren van maaltijden aan boord.
Thomas Pallini/Insider
-
Hoewel op veel binnenlandse vluchten de luxere maaltijden in de business class werden geschrapt, bleef er op langeafstandsvluchten wel eten geserveerd worden. Maar het contact werd wel zoveel mogelijk beperkt en de maaltijden werden in één keer geserveerd, in plaats van in meerdere gangen.
Thomas Pallini/Insider
-
Nu corona langzaam naar de achtergrond verdwijnt, komt ook de volledige maaltijdservice weer terug en is het hard werken voor cateringbedrijven om aan alle vraag te kunnen voldoen.
Thomas Pallini/Insider
-
Het in Zwitserland gevestigde Gate Gourmet is de wereldwijde marktleider op het gebied van vliegtuigmaaltijden en verzorgt honderden miljoenen maaltijden per jaar, via meer dan 200 luchthavens in 60 verschillende landen.
Sundry Photography/Shutterstock
-
Alle luchthavens waar Gate Gourmet actief is, hebben grote keukens waar maaltijden worden voorbereid op basis van recepten van 'master chefs'.
Taylor Rains/Insider
-
Het hoofdkwartier van Gate Gourmet in Noord-Amerika is gevestigd in Washington, met een keuken van ruim 12.000 vierkante meter groot. Daar bereiden honderden werknemers vrijwel al het eten voor de tientallen internationale vluchten die dagelijks vertrekken vanaf Dulles International Airport.
Taylor Rains/Insider
-
De keuken in Washington is 24 uur per dag en 7 dagen per week open en heeft personeel met meer dan 35 verschillende nationaliteiten. Die bereiden eten voor vliegmaatschappijen als United Airlines…
ayfun Coskun/Anadolu Agency via Getty Images
-
…British Airways…
Thiago B Trevisan / Shutterstock.com
-
…Air France…
Horacio Villalobos Corbis/Corbis via Getty Images
-
…en Virgin Atlantic Airways.
EQRoy/Shutterstock
-
De algemeen directeur Jim Stathakes van Gate Gourmet gaf journalisten op Dulles International Airport letterlijk een kijkje in de keuken.
Taylor Rains/Insider
-
De rondleiding begon bij de sanitaire voorzieningen. Ook voor corona had Gate Gourmet altijd al een heel strikt hygiënebeleid.
Taylor Rains/Insider
-
Ik moest met een speciale kraan mijn handen en schoenen goed schoonmaken en een witte jas, mondkapje en haarnetje dragen om de keuken te mogen betreden.
Taylor Rains/Insider
-
Eenmaal binnen kregen we uitleg over hoe rauwe ingrediënten werden verwerkt tot maaltijden en hoe het bedrijf die bewaart en vervoert voor elke vlucht.
Taylor Rains/Insider
-
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zijn de meeste vliegtuigmaaltijden niet al dagen vantevoren bereid en ingevroren. Gate Gourmet bereid elke maaltijd maximaal 24 uur voordat een passagier die geserveerd krijgt.
Taylor Rains/Insider
-
Volgens een van de chefs in Washington, Basil Rafreedie, moeten de keukenmedewerkers zich houden aan specifieke recepten.
Taylor Rains/Insider
-
Elk onderdeel van het menu bevat elementen die ervoor moeten zorgen dat de smaak hoog in de lucht hetzelfde is als aan de grond, zoals vocht en umami.
Taylor Rains/Insider
-
Volgens menusamensteller Sinead Ferguson van British Airways verliezen passagiers op hoogte ongeveer een derde van hun smaakvermogen.
Bron: Peter Greenburg
Thomas Pallini/Insider
-
Bij het klaarmaken van maaltijden hoort ook het snijden van 250 kilo aardappelen, 200 kilo wortels en 500 kilo kip per dag.
Taylor Rains/Insider
-
In de keuken zijn ook enorme blikken soep en bonen te vinden…
Taylor Rains/Insider
-
…tientallen andere ingrediënten als tomaten, kool en bieten…
Taylor Rains/Insider
-
…rundvlees, zalm en varkensvlees…
Taylor Rains/Insider
-
…grote potten kruiden en sauzen…
Taylor Rains/Insider
-
…croissantjes…
Taylor Rains/Insider
-
…alcohol…
Taylor Rains/Insider
-
…en blikjes frisdrank.
Taylor Rains/Insider
-
Professionele koks bereiden de voorafjes en de kernonderdelen van de hoofdmaaltijd voor. Andere medewerkers voeren simpelere klusjes uit, zoals het snijden van fruit en kaas als bijgerecht of snack.
Taylor Rains/Insider
-
Voor warme maaltijden zijn er hele strikte voorschriften, waaronder het koelen van de gerechten, voordat ze weer worden opgewarmd in een oven in het vliegtuig. Magnetrons worden uit veiligheidsoverwegingen geweerd aan boord.
Taylor Rains/Insider
-
"De iPad laat de koks elke dag de recepten zien voor de maaltijden die bereid moeten worden en wanneer de betreffende vluchten vertrekken", zegt Rafreedie. "Als ze klaar zijn met koken, moeten ze de temperatuur van het voedsel opmeten, want daar is een minumumtemperatuur voor bepaald."
Taylor Rains/Insider
-
Het afkoelingsproces bestaat onder meer uit het plaatsen van de maaltijd voor een koude blazer. Dit luistert erg nauw en is van doorslaggevend belang om het eten vers, veilig en gezond te houden.
Taylor Rains/Insider
-
"Ze hebben twee uur de tijd om het eten onder de 21 graden te krijgen, en daarna nog vier uur om het verder te laten afkoelen tot onder de 5 graden", zegt hij. "Als dat niet lukt, wordt het eten weggegooid."
Taylor Rains/Insider
-
Rafreedie zegt tegen Insider dat de medewerkers erg goed zijn in het handhaven van de juiste temperatuur en dat er "niet veel" hoeft te worden weggegooid. Als afkoelen te langzaam gaat, kan er ook ijs worden gebruikt.
Taylor Rains/Insider
-
Ondertussen moet Gate Gourmet er ook voor zorgen dat de maaltijden vers blijven in het geval van vertraging van de vlucht.
Taylor Rains/Insider
-
"We hebben mensen die de temperatuur goed in de gaten houden. Als die boven de 10 graden uitkomt, moeten we het voorgerecht veranderen", legt hij uit. "Maar nieuwere toestellen hebben ook koelfaciliteiten, dus daar moeten we ons vooral zorgen maken over de warme maaltijden."
Taylor Rains/Insider
-
Het gebeurt regelmatig dat vanwege vertragingen en het schrappen van vluchten het menu moet worden veranderd of zelfs eten moet worden weggegooid. Maar als een vertraging vantevoren bekend is, kan het eten worden bewaard in de keuken. Bovendien koken de chefs altijd wat extra voor het geval dat.
Taylor Rains/Insider
-
Gate Gourmet heeft een aparte ruimte om speciale maaltijden klaar te maken voor religieuze mensen of mensen met medische klachten. Rafreedie zegt tegen Insider dat die aparte ruimte er is om te voorkomen dat er geen kruisbesmetting plaatsvindt met reguliere maaltijden.
Inside Gate Gourmet’s Washington Dulles kitchen.
-
Als de maaltijden helemaal klaar zijn, worden ze in doosjes gedaan. Gate Gourmet zorgt ook voor alle borden en bestek, en het afwassen daarvan voor de volgende vlucht.
Taylor Rains/Insider
-
Bij de laatste voorbereidingen van de maaltijden en snacks weten de medewerkers precies hoeveel er moet worden geleverd en wat er aan borden en bestek nodig is.
Taylor Rains/Insider
-
Als de schotels helemaal klaar zijn, worden ze bewaard in een koelsysteem. Vanuit deze grote ruimte wordt het eten met vrachtwagens naar het vliegtuig vervoerd.
Taylor Rains/Insider
-
De maaltijdcontainers kunnen zo hoog opgetild worden dat ze ook grote toestellen als de Boeing 787 Dreamliner kunnen bedienen.
Taylor Rains/Insider
-
De maaltijden die ik in de koelruimte zag, waren bedoeld voor de first class en de business class van een transatlantische vlucht op dinsdagavond. Er stond een groene streep op de verpakking om aan te geven dat het de avond ervoor bereid was.
Taylor Rains/Insider
-
Het kleurensysteem heeft voor elke dag van de week een andere kleur. Zo worden groene gerechten op maandag gemaakt en bruine op dinsdag.
Taylor Rains/Insider
-
Rafreedie zegt tegen Insider dat vrijwel alle maaltijden in de economy class worden geserveerd zoals ze in de keuken zijn verpakt.
Thomas Pallini/Insider
-
Maar stewards en stewardessen serveren de maaltijd in de first class en business class op luxe servies. Volgens Rafreedie worden daarvoor duidelijke instructies voor gegeven aan het cabinepersoneel.
Virgin Atlantic Airways
-
Sommige luchtvaartmaatschappijen zoals Turkish Airlines and Austrian Airlines hebben zelfs chefs aan boord die verantwoordelijk zijn voor het opdienen en decoreren van de maaltijden en het toevoegen van kruiden en sausjes.
Austrian Airlines
-
De baas van Gate Gourmet Noord-Amerika, Joshua Janow, zegt dat het bedrijf weer terug aan het keren is naar de situatie van voor de pandemie. Gate Gourmet verwacht voor dit jaar op 90 procent van het niveau van 2019 uit te komen, en daar volgend jaar overheen te gaan.
Taylor Rains/Insider
-
"We zien dat het voor deze lente al flink is aangetrokken", zegt Janow. "De meeste transatlantische vluchten zijn weer terug en overal groeien de volumes weer."
Taylor Rains/Insider
-
In maart had het bedrijf verspreid over de VS zo'n 7.500 mensen in dienst. Dat komt weer in de buurt van de 10.000 medewerkers die het in 2019 had.
Taylor Rains/Insider
-
"We werken samen met organisaties om hier in Washington mensen uit onder andere Afghanistan werk te bieden", legt hij uit.
Taylor Rains/Insider
-
Na de rondleiding probeerde ik ook een aantal maaltijden die in vliegtuigen geserveerd worden. Hoofd innovatie Molly Brandt voor Noord-Amerika legt uit hoe ze nieuwe maaltijden ontwikkeld bij Gate Gourmet.
Taylor Rains/Insider
-
"Gate Group heeft besloten te investeren in het verbeteren van de catering, dus ik hou me niet bezig met operationele zaken, maar uitsluitend met het ontwikkelen van nieuwe menu's", zegt ze.
Taylor Rains/Insider
-
Brandt is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van maaltijden en het presenteren ervan aan klanten. De maaltijden kunnen worden aangepast al naar gelang het budget, imago en specifieke wensen van de betreffende luchtvaartmaatschappij.
Taylor Rains/Insider
-
Ik heb verschillende gerechten geprobeerd, waaronder de Spaanse peperkaas-dip…
Taylor Rains/Insider
-
…lekkere gehaktballetjes…
Taylor Rains/Insider
-
…en pompoenvla.
Taylor Rains/Insider
-
Elke maaltijd was heerlijk. De rondleiding heeft duidelijk gemaakt dat Gate Gourmet zijn uiterste best doet om passagiers volop te laten genieten van maaltijden aan boord.
Taylor Rains/Insider