- Natalie Rader, een voormalige stewardess van Delta Airlines, deelt haar ongeschreven vliegregels.
- Ze zegt dat je rekening moet houden met geuren in het vliegtuig – lak bijvoorbeeld niet je teennagels.
- Draag schoenen in de wc – mensen mikken niet altijd goed en plassen op de vloer.
- Lees ook: Ik betaalde €16 extra voor een stoel met meer beenruimte op een korte vlucht: dat zal ik voortaan altijd doen
Dit is een ingekorte versie van een artikel gebaseerd op een gesprek met stewardess Natalie Rader. Het is aangepast op lengte en ter verduidelijking.
Als stewardess die vroeger voor Delta Airlines werkte en nu in de privéluchtvaart actief is, zijn er enkele ongeschreven regels waarvan ik zou willen dat elke passagier die kent.
De mores in het vliegtuig zou als volgt moeten zijn:
1. Houd je aan de bagageregels
Veel luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je slechts één persoonlijk voorwerp en één stuk handbagage mee mag nemen. Houd je daaraan! Misschien kun je meer mee aan boord smokkelen omdat de mensen bij de gate te druk zijn, maar het is respectloos tegenover de andere passagiers.
Het doel van deze regel is ervoor te zorgen dat iedereen ruimte heeft voor zijn spullen. Als je meer meeneemt, neem je ruimte weg van andere passagiers die daar, net als jij, voor hebben betaald.
2. Draag je schoenen op het toilet
Mensen zijn slordig, dus houd alsjeblieft je schoenen aan als je naar de wc gaat. Sommige passagiers plassen per ongeluk op de vloer.
Het smerig als je daar dan met je sokken of blote voeten in gaat staan. Op je stoel is het prima om je schoenen uit te doen, maar als je naar het toilet gaat moet je ze omwille van hygiëne toch aantrekken.
3. Let op stinkende sokken en andere geuren
Wees ook bewust van geuren die je kan verspreiden, zoals die van je stinkende sokken. Een vliegtuig is een relatief krappe ruimte, waardoor de stank al snel door de hele cabine circuleert. Zo kan het zijn dat je, zonder dat je het zelf doorhebt, ongewenste geuren verspreidt.
Andere passagiers genieten al snel mee als je je teennagels lakt en van etenswaren zoals knoflook of een snack die je op het vliegveld hebt gekocht.
4. Leun niet achterover tijdens de maaltijdservice
Het is prima om de rugleuning van je stoel naar achteren te zetten. Als passagier doe ik dat ook als ik moe ben. Maar soms zie ik mensen de leuning van hun stoel rigoureus achterover klappen waardoor de passagier achter hen verrast wordt.
Denk hier vooral aan tijdens etenstijd. Als je de leuning ineens naar achteren klapt, krijgt de passagier achter je wellicht het dienblad in z'n maag.
5. Zorg ervoor dat je kinderen hun eigen oordopjes hebben
Wees bewust van het lawaai dat je kan produceren en probeer dit te beperken. Niet iedereen wil horen dat je aan het bellen bent en met wie je aan het bellen bent. En niet iedereen hoeft te luisteren naar het gesprek dat je met je buurman hebt.
Hetzelfde geldt voor kinderen, die doorgaans hun muziek en games afspelen zonder oordopjes. Denk aan je medemens en zorg dat je kinderen hun eigen oordopjes mee hebben die ze kunnen gebruiken. Mensen willen graag hun eigen muziek luisteren, niet naar die van jouw kinderen.
6. Wees vriendelijk en respectvol
Als mens zijn er soms ook voor mij situaties die te ver gaan. Vooral na een lange werkdag als ik moe ben.
Als ik passagiers iets mag aanraden, dan is het vriendelijk zijn. Als je op een vlucht stapt, is het voor iedereen prettiger als je vriendelijk, respectvol en geduldig bent.
Sommige mensen schreeuwen tegen medewerkers bij de gate en de bemanning in het vliegtuig, maar besef dat je daar niets mee opschiet. We doen ons uiterste best en het is belangrijk dat je als passagier weet dat ook wij niet altijd alles onder controle hebben.
Vliegen is stressvol en je kan al snel overprikkeld raken, dat snappen wij ook. Er komt veel op je af waardoor de druk voor tijdens en na de vlucht groot kan zijn. Maar onthoud dat je een betere vliegervaring hebt als je respectvol, vriendelijk en flexibel blijft.