Met twee fatale vliegtuigongelukken aan het einde van het jaar zou je denken dat vliegen steeds onveiliger is.
Op 30 november stort een toestel van de Boliviaanse maatschappij Lamia neer bij de Colombiaanse stad Medellin. Aan boord het Braziliaanse voetbalteam Chapecoense, dat op weg was om in de finale van de Copa Sudamericana te spelen. Zes inzittenden overleven de crash, 77 komen om.
Amper een maand later crasht een Russisch militair vliegtuig met 92 passagiers in de Zwarte Zee. Het toestel was op weg naar Syrië, waar het Alexandrov Ensemble een nieuwjaarsconcert zou geven. 64 leden van vermaarde legerkoor vinden de dood.
Samen met andere ongelukken komt aantal doden door vliegtuigcrashes dit jaar uit op 324, blijkt uit cijfers van het Aviation Safety Network. Bij elf van de achttien ongelukken ging het om reguliere passagiersvluchten. Daarbij kwamen 288 mensen om, ofwel een dode per 3.200.000 vluchten.
Daarmee is 2016 het op twee na veiligste jaar voor de luchtvaart sinds de Tweede Wereldoorlog. Alleen in 2013 en 2015 vielen er minder doden, blijkt uit de onderstaande grafiek.
"Sinds 1997 laat het aantal dodelijke vliegongelukken een duidelijke daling zien", aldus eigenaar Harro Ranter van het Aviation Safety Network. "Dat komt grotendeels door de verbeteringen in vliegveiligheid die door de luchtvaartindustrie worden bereikt."
Ook het aantal vliegtuigongelukken neemt gestaag af. In 2016 zijn er weliswaar vier crashes meer dan het jaar ervoor, maar met achttien zijn dat er nog altijd aanzienlijk minder dan in de zeventig jaar daarvoor.
Wat verder opvalt is dat dit jaar slechts twee van de achttien ongelukken zijn gebeurd tijdens het aanvliegen of de landing. Sinds 1990 vond 45 procent van alle ongelukken plaats tijdens de laatste fase van de vlucht.
Volgens Ranter van Aviation Safety Network ligt het vijfjaarsgemiddelde voor ongevallen tijdens het aanvliegen of de landing op het laagste niveau in 45 jaar.
En de veiligste luchtvaartmaatschappij? Dat is voor het derde jaar op rij het Australische Qantas, aldus AirlinesRatings.com. Ook KLM staat in de top twintig van de ruim 400 maatschappijen die de website onderzocht.