Bij een vliegreis kan een retourticket veel goedkoper zijn dan een enkele reis.
Het lijkt daarom interessant om een retourtje in plaats van een enkeltje te kopen, ook als je slechts van één vlucht gebruik wilt maken. Maar daar zitten de nodige haken en ogen aan.
Verschillende luchtvaartmaatschappijen hanteren hun eigen prijsbeleid ten aanzien van retourtjes en enkele reizen. Ook verschillen de regels als je een retourtje voor slechts een deel van de reis gebruikt.
Waarom je een retour als enkeltje zou willen gebruiken? Soms is het simpelweg goedkoper om een retourtje te boeken, ook als je slechts een enkele reis nodig hebt.
Maar het kan ook zijn dat je niet helemaal zeker weet of je de terugvlucht van de retour echt nodig hebt, en dan wil je die als een soort optie meenemen in de retourticket. Dit is echter niet bij elke maatschappij toegestaan.
Business Insider deed een steekproef bij vluchten van KLM en prijsvechters Ryanair en EasyJet voor intercontinentale vluchten en een kortere vlucht. We keken naar de prijsverschillen tussen enkeltjes en retourvluchten, en zochten uit wat er met je ticket gebeurt als je niet komt opdagen. Dus als je een 'no-show' bent.
Enkeltje versus retourtje binnen Europa
We beginnen met een Europese vlucht naar Malaga. De onderstaande tabel laat zien dat er geen of nauwelijks verschil is in de prijzen tussen retourtjes en enkeltjes. Het heeft in dit geval dus niet echt zin om een retour als enkeltje te gebruiken op deze route.
Mocht je naar Malaga reizen en niet weten of je het zonnige zuiden wilt verlaten: met één enkeltje ben je goedkoper uit.
No-show, de gevolgen...
Heb je toch een retourtje Amsterdam-Malaga gekocht en kom je onverhoopt op de heen- of terugweg niet opdagen, dan heeft dat geen gevolgen bij EasyJet en Ryanair. Bij deze maatschappijen mag je gewoon op de terugvlucht van een retourticket stappen als je de heenvlucht hebt geskipt.
Waarom? EasyJet is een point-to-point-maatschappij mailt een woordvoerder. "Bij een retour koop je als het ware twee enkele reizen."
Dit ligt anders bij KLM: in de voorwaarden van de maatschappij staat dat je het ticket moet gebruiken zoals staat aangegeven, dus voor de vluchten, data en tijdstippen die op het ticket staan.
Doe je dat niet en wordt dat duidelijk op de dag van vertrek, dan mag KLM een vaste vergoeding rekenen die varieert van 125 euro tot 3.000 euro, afhankelijk van de bestemming en de klasse waarvoor het ticket bestemd is. De luchtvaartmaatschappij annuleert het retourticket bij 'no-shows'.
Bij KLM kom je dus van een koude kermis thuis als je de heenreis van een retourticket mist. Een retourticket van deze maatschappij gebruiken als enkeltje lukt dus alleen als je op de terugreis niet komt opdagen. Deze voorwaarde kan ook roet in het eten gooien bij een andere truc om goedkoper te kunnen vliegen.
Intercontinentale vlucht: grote verschillen in prijs
Als we kijken naar lange-afstandsvluchten zie je ook waarom KLM liever niet heeft dat je een retour als enkele reis gebruikt. Retourtjes zijn bij KLM een stuk goedkoper dan twee enkeltjes, en in een paar gevallen ook dan één enkeltje.
Ook prijsvechters Ryanair en Easyjet verkopen intercontinentale vluchten die deels door andere maatschappijen worden uitgevoerd.
De onderstaande tabel laat de prijzen van enkele en retourvluchten zien bij EasyJet, Ryanair en KLM voor een vlucht tussen Amsterdam en Buenos Aires. En daarnaast hebben we voor KLM nog gekeken naar een trip tussen Amsterdam en New York.
Je ziet dat er bij de prijsvechters, waar je dus gewoon een vlucht van een retourticket kunt skippen, een verschil is tussen een retour en twee enkele reizen. Bij Ryanair bedraagt het verschil bijna 470 euro, dat wil je misschien wel besparen. Maar één enkeltje is nog altijd goedkoper bij de prijsvechters.
De gegevens van KLM laten een ander verhaal zien. Op de route Amsterdam-Buenos Aires zijn twee enkeltjes ruim 2.000 euro duurder dan een retourtje. De enkele heenreis is los wel goedkoper dan een retour, maar opvallend is dat dit niet heel veel scheelt.
In dit geval loont het dus niet om een retour te kopen en de terugvlucht te schrappen, je betaalt immers net iets minder voor een enkeltje Amsterdam-Buenos Aires.
Andersom bespaar je wel veel, aangezien een enkeltje Buenos Aires-Amsterdam (2.435 euro) ruim 1.000 euro meer kost dan een retour. Maar bij KLM loop je dan vast, omdat de maatschappij je retourticket annuleert als je op de heenweg niet komt opdagen.
Een retourtje New York is veel voordeliger
Op de route Amsterdam-New York bespaar je bij KLM wel door een retourticket als enkele ticket te gebruiken, op zowel de heen- als terugreis. Je ziet dat twee enkeltjes ruim 4.000 euro meer kosten dan een retourtje.
Ook de enkeltjes afzonderlijk zijn zo'n 1.500 euro duurder dan een retour. Dit betekent dus dat je enorm bespaart als je een retourticket koopt en alleen gebruikmaakt van de heenweg en niet van de terugweg, bijvoorbeeld omdat je vanuit New York verder reist binnen de Verenigde Staten.
Conclusie is dus dat je bij Ryanair en Easyjet met een gerust hart een vlucht van een retourticket kunt skippen, maar dat dit niet echt loont qua prijs.
Bij KLM loont het wel om een retourtje als enkele reis te gebruiken, maar deze maatschappij laat geen 'no-shows' toe door het retourticket te annuleren. Je kunt dus alleen proberen te profiteren door op de terugweg niet op te komen dagen. Het is dan misschien wel handig om eerst uit te zoeken welke gevolgen 'no-shows' hebben voor toekomstige boekingen bij vliegtuigmaatschappijen.