Dat blijkt uit onderzoek door de Europese Commissie. Commissaris Meglena
Kuneva van Consumentenzaken liet 447 websites van luchtvervoerders
napluizen. In 226 gevallen vermeldde de website niet direct de juiste
ticketprijzen, bijvoorbeeld doordat niet alle toeslagen in de prijs verwerkt
waren.
"Erg teleurstellend," oordeelde Europees Commissaris Kuneva
(Consumentenzaken) woensdag. "Consumenten verdienen beter."
Een vliegsite toonde aanvankelijk een prijs van twintig euro voor een
vlucht, maar na vijf keer doorklikken was dat ineens ruim honderd euro. Een
andere site bood de algemene voorwaarden alleen in een andere taal. "Voor
een aanbieding met goedkope tickets bleken nooit stoelen beschikbaar te zijn,"
lichtte de Bulgaarse commissaris Kuneva toe.
De controles werden gehouden in veertien EU-landen en in Noorwegen. De
webpagina’s van Nederlandse luchtvaartmaatschappijen bleven buiten schot. De
betreffende bedrijven krijgen nationale autoriteiten op bezoek.
Commissaris Kuneva zei de betrokken bedrijven bekend te maken als ze in
januari de sites niet hebben verbeterd. "In het uiterste geval kan ik
de website sluiten," dreigde Kuneva vast.
Het is de eerste keer dat Brussel een dergelijke controle uitvoert op
de naleving van de Europese wet tegen misleidende praktijken. Kuneva
kondigde vast aan dat er nog drie soortgelijke controles volgen. Ze wilde
nog niet zeggen welke sectoren ze in het vizier heeft.
Tot dusver richtte de commissaris zich vooral op de veiligheid van goederen
voor consumenten, zoals Chinees speelgoed. "Maar de EU-economie staat
inmiddels voor tachtig procent uit diensten. We gaan ook daar nu veel
aandacht aan geven," kondigde ze aan.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl