De vliegramp met de Boeing 737 MAX van Ethiopian Airlines toont “duidelijke overeenkomsten” met de crash van een soortgelijk toestel vorig jaar in Indonesië.
Dat is de voorlopige conclusie van Ethiopische en Amerikaanse luchtvaartdeskundigen die de gegevens van de zwarte doos met de Flight Data Recorder, zondag met succes gedownload in Parijs, als eersten hebben bekeken.
Volgens het Ethiopische ministerie van Transport wordt na een grondige analyse binnen een maand het volledige onderzoek bekendgemaakt.
Zaterdag werd al bekend dat het vliegtuig na het van de grond komen op de luchthaven van Addis Abeba een ongebruikelijk hoge snelheid had. Niet lang na vertrek werden problemen gemeld en toestemming gevraagd om snel te mogen stijgen. Dat vertelde een official die opnames van de gesprekken van de luchtverkeersleiding heeft onderzocht.
Ook werd duidelijk dat Boeing binnen een week tot tien dagen met een software-update komt voor de 737 MAX. Boeing werkt al aan een update sinds de crash in Indonesië. Een defecte sensor gaf daarbij verkeerde informatie over het vliegtuig, waardoor de neus van het toestel telkens naar beneden dook.
De update wordt de komende weken toegepast in de systemen van de 737 MAX-vliegtuigen die ervoor zorgen dat de motoren niet stilvallen.
Sinds deze week zijn Boeing 737 MAX-toestellen op nog maar weinig plekken ter wereld welkom, na de crash van het vliegtuig van Ethiopian Airlines. Deze kaart van Business Insider US laat zien in welke landen de Boeing 737 MAX niet of nog slechts beperkt mag vliegen:
Lees meer over de nasleep van het ongeluk met de Boeing 737 MAX-8 in Ethiopië:
- Dit verdient Boeing per vliegtuig aan de 2 keer gecrashte 737 MAX, waarvan nog 4.700 bestellingen geleverd moeten worden
- Deze 12 luchtvaartmaatschappijen hebben de meeste Boeing 737 MAX-toestellen in hun vloot
- Boeing sleutelt aan software van 737 MAX-8 na twee rampen in vijf maanden – Lion Air schort zijn bestelling van het toestel op