Vliegtuigmaatschappij Germanwings geeft nog geen passagierslijsten van het ramptoestel vrij. Eerst wil het bedrijf de nabestaanden van de passagiers en de bemanning op de hoogte brengen van het lot van de inzittenden. Dat zei topman Thomas Winkelmann dinsdag tijdens een persconferentie op het vliegveld van Düsseldorf.
Wel liet hij vallen dat 67 mensen met de Duitse nationaliteit hadden, ,,maar dat aantal kan nog veranderen.” Het gaat om een schatting. Winkelmann kon niet zeggen of er Nederlanders aan boord waren. De passagiers hoefden hun paspoort niet te laten zien bij het instappen omdat ze binnen het Schengengebied reisden.
De luchthaven van Düsselfdorf, eindbestemming van de dinsdag neergestorte Duitse Airbus A320, is een populair vliegveld onder Nederlanders. Het in de Alpen neergestorte vliegtuig was van Barcelona op weg naar Düsseldorf, de hoofdstad van de deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen. Per jaar gebruiken ongeveer een miljoen Nederlanders het vliegveld van Düsseldorf, aldus Duitse media.
Toestel maandag nog gecontroleerd
,,We geven de nationaliteiten pas vrij als ze met zekerheid zijn vastgesteld. We brengen u geval voor geval daarvan zo snel mogelijk op de hoogte”, aldus Winkelmann.
Het ramptoestel is volgens de topman maandag in Düsseldorf nog gecontroleerd. Het laatste grote onderhoud vond plaats in de zomer van 2013, in lijn met de voorschriften van Airbus. Het toestel vertrok dinsdagochtend om 06.48 uur uit Düsseldorf naar Barcelona met aan boord 122 mensen.
6000 vlieguren
De retourvlucht vertrok om 10.01 uit Barcelona. Aan boord waren 150 mensen: 144 passagiers, onder wie twee baby's, en zes bemanningsleden: twee piloten en vier leden van de cabinecrew. Volgens gegevens waar Germanwings over beschikt kwam de Airbus om 10.45 uur op de kruishoogte van 38.000 voet (circa 12 kilometer) maar werd die hoogte na een minuut al weer verlaten. Een duikvlucht van in totaal 8 minuten volgde. Om 10.53 verdween het van de radar op een hoogte van circa 6000 voet.
Vliegtuigbouwer Airbus leverde het ramptoestel in 1991 aan de Duitse nationale luchtvaartmaatschappij Lufthansa. Sinds januari 2014 vliegt dochtermaatschappij Germanwings met het toestel. De gezagvoerder op de rampvlucht was tien jaar in dienst bij Lufthansa en Germanwings en had 6000 vlieguren op zijn naam staan in dit type toestel.
Gebied slecht bereikbaar
Het bergen van lichamen na gaat mogelijk dagen in beslag nemen. Het bergen van wrakstukken zal nog veel langer in beslag nemen, verwachtte politiechef Jean-Paul Bloy.
Het gebied waar het vliegtuig van Germanwings dinsdag is neergestort, is slecht bereikbaar. Daarom duurt het lang, voordat de hulpdiensten bij de rampplek zijn, zei de Franse president François Hollande volgens France Info.
Bovendien, zo meldde de Britse BBC, gaat het later op dinsdag sneeuwen. Dat zou de hulpdiensten verder kunnen hinderen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl